Sejak awal-awal lagi aku dapat sentuhan ini, aku sudah dapat lihat rencana jangka masa panjangnya. Aku dapat lihat apa yang boleh terjadi perubahan yang boleh dibawa, reformasi yang ingin dilakukan dengan bermula dengan sekecil-kecil amal.
Aku dapat lihat ke mana tujuannya, secara praktis. Aku dapat lihat realiti yang hendak digapai dari cita-cita yang sebesar-besar ini. Walaupun orang pandang remeh pada apa yang kita lakukan, walaupun orang tengok seolah-olah kita bukannya buat apa-apa, walaupun orang tengok macam benda ini bukannya mengikut Sunnah!
Aku yakin benda inilah yang boleh membawa kepada islah. Kepada taghyir diri, keluarga dan masyarakat sekaligus akan dapat mengubah satu negara. Dan bila negara-negara ini semuanya bersatu, maka satu dunia akan berada di bawah naungan yang Satu.
Bukankah sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit?
Bukankah melentur buluh biarlah dari rebungnya?
Bukankah dari satu gelombang kecil akan membesar membentuk tsunami?
Maka, jangan engkau perkecilkan usaha orang lain meskipun seolah-olah ia nampak tidak berguna atau tidak ada apa-apa efek pada dunia yang seakan-akan besar untuk kau ini.
Sungguh, Frodo Baggins yang sekecil-kecil Hobbit yang menyelamatkan dunia Middle-Earth dari serangan Sauron. Tetapi ini hanyalah fiksyen.
Kalau nak lihat realiti yang memang sudah berlaku. Bukan rekacipta...
Sungguh, Rasulullah juga, yang tidak tahu membaca, anak yatim piatu, tiada punya apa-apa harta, yang mendidik sahabat-sahabat sehingga baginda wafat. Setelah baginda tiada, islam itu berkembang dengan lebih pesat sehinggakan Islam itu pernah memerintah 2/3 dunia ini. Namun Rasulullah tak sempat nak lihat semua kejayaan dan hasil limpahan berkat dan kurnia Allah itu sewaktu hidupnya. Tetapi itu juga adalah atas usaha baginda, hasil itu tercapai. Atas usaha sahabat-sahabt lain, tabiin, tabie tabii'n, dan mereka yang mengikuti jejak dan langkah Rasul, kerana merekalah kita punya islam dan iman kini.
Semoga mereka dirahmati Allah.
Kini, kita yang mewarisi perjuangan itu. Siapa lagi kalau bukan kita. Baton yang dibawa mereka sudah dipasskan kepada kita. Panji-panji yang dikibarkan dengan penuh megah dan izzah dan berani sudah diberikan kepada kita. Adakah kita sudah mengibarkan panji-panji itu?
Adakah kita sudah menggunakan segala kelebihan, kebaikan, keunikan yang kita miliki untuk membantu dalam menegakkan dan mengembalikan kegemilangan islam sewaktu zaman kegemilangan kerajaan islam sebelum ini?
Kami adalah panah-panah terbujur
Yang siap dilepaskan dari busur
Tuju sasaran, siapapun pemanahnya
Kami adalah pedang-pedang terhunus
Yang siap terayun menebas musuh
Tiada peduli siapapun pemegangnya
Kami adalah tombak-tombak berjajar
Yang siap di lontarkan dan menghujam
Menembus dada, lantakkan keangkuhan
Kami adalah butir-butir peluru
Yang siap ditembakkan dan melaju
Dan mengoyak, menumbang kezhaliman
Kami adalah mata pena yang tajam
Yang siap menuliskan kebenaran
Tanpa ragu ungkapkan keadilan
Kami pisau belati yang slalu tajam
Bak kesabaran yang tak pernah padam
Tuk arungi da'wah ini jalan panjang
dipetik dari Tekad oleh Izzatul Islam.
Tuesday, 6 November 2012
Monday, 5 November 2012
Silence.
Dikatakan bahawa seorang lelaki ada kuota patah perkataan yang boleh dia tuturkan dalam satu hari. Maksudnya di sini ada had dalam berapa patah perkataan untuk seorang lelaki perkatakan dalam satu hari. Seperti ada had untuk mengeluarkan duit dari mesin atm dalam satu hari, dan juga seperti ada had untuk simpan bahan-bahan bacaan/ movies/ lagu dalam satu harddrive, maka juga diertikan disini bahawa ada batas untuk perkataan yang boleh/mahu dikatakan oleh seorang lelaki.
Ini merupakan satu kajian ilmiah, katanya. Fakta.
Kadang-kadang itu, benar juga aku rasa perkara ini. Seringkali aku bertemu satu waktu dimana aku lebih rela senyap dan malas nak keluarkan apa-apa pernyataan dari mulut aku sendiri. Malas.
Dan juga, kadang-kadang itu, ada baiknya kita senyapkan diri kita. Bisu kan suara kita. Dapat dikurangkan dosa mulut yang selalu kita tidak ambil endah. Kita tak perasan berapa banyak dosa mulut yang kita dah lakukan.
Kita tak tahu siapa yang terguris hati dengan apa yang telah kita nyatakan. Kita tak tahu berapa banyak yang berasa hiba dan hina atas apa yang kita ucapkan. Kita tak tahu berapa banyak salah bicara, fakta palsu, buah fikiran yang tidak bermanfaat yang telah kita kongsikan dengan orang lain yang tidak mendatangkan apa-apa faedah whatsoever.
Maka, lebih baik berkata benar atau diam. Fal yakul khairan auliyosmut. Diriwayatkan Bukhari dan Muslim.
Ini merupakan satu kajian ilmiah, katanya. Fakta.
Kadang-kadang itu, benar juga aku rasa perkara ini. Seringkali aku bertemu satu waktu dimana aku lebih rela senyap dan malas nak keluarkan apa-apa pernyataan dari mulut aku sendiri. Malas.
Dan juga, kadang-kadang itu, ada baiknya kita senyapkan diri kita. Bisu kan suara kita. Dapat dikurangkan dosa mulut yang selalu kita tidak ambil endah. Kita tak perasan berapa banyak dosa mulut yang kita dah lakukan.
Kita tak tahu siapa yang terguris hati dengan apa yang telah kita nyatakan. Kita tak tahu berapa banyak yang berasa hiba dan hina atas apa yang kita ucapkan. Kita tak tahu berapa banyak salah bicara, fakta palsu, buah fikiran yang tidak bermanfaat yang telah kita kongsikan dengan orang lain yang tidak mendatangkan apa-apa faedah whatsoever.
Maka, lebih baik berkata benar atau diam. Fal yakul khairan auliyosmut. Diriwayatkan Bukhari dan Muslim.
Sunday, 4 November 2012
Jangan nok memilih sangat.
Kadang-kadang itu aku dilanda penat sangat sehinggakan membuatkan aku rasa nak ambil cuti sahaja dan berehat buat seketika waktu.
Seakan-akan orang ambil cuti dari kerja, cuti bersalin, cuti dari sekolah. Seperti time-out dalam satu perlawanan acara sukan, itu yang aku mahukan, dan seolah-olah itu yang aku perlukan. Untuk merehatkan tubuh badan yang sangat rasa lelah dan penat, minda yang rasa penuh dengan fikiran-fikiran yang seringkali mendatangkan pening kepala, dan untuk menenangkan jiwa dan hati yang selalu diisi dengan perasaan resah, kelam kabut, kucar kacir, hura-hara, seperti tiada wujudnya aman dan damai.
Kini aku mengerti benar apa itu penat dan lelah dalam melakukan tugas dan juga aku mengerti benar apa nilainya, betapa tinggi harganya waktu yang sudah diberikan kepata kita. 24 jam, seolah-olah waktu itu masih tidak lagi cukup untuk kita gunakan untuk melaksanakan amanah-amanah yang kita pikul. Namun, seringkali timbul dalam benak bahawa, waktu 24 jam itu jugalah yang membuatkan aku rasa bosan, rasa tidak senang duduk setempat, seakan-akan, 24 jam itu terlalu lama sehinggakan tak tahu apa yang ingin dilakukan dengan sisa-sisa masa yang ada.
Itulah dilemma orang menganggur, orang yang dibuai angan-angan bahawa hidup ini masih lagi panjang, dunia ini adalah abadi. Tetapi di situlah bahayanya, dan kita harus waspada dan menjaga diri kita.
"Indahnya
Jika kita dapat bersama
Hidup selalu gembira
Di dunia ini?.
Lagi indahnya
Jika kita dapat bersama
Hidup di dalam gembira
Di akhirat sana?"
Dipetik dari lagu Jalinan oleh nasyid UNIC.
Barangkali yang membuatkan aku istiqomah, adalah kerana memikirkan bahana yang mendatang kalau aku melepaskan tanggungjawab ini. Dosa yang aku dapat kerana tidak melakukan amalan ini. Murka yang akan diberi kepada aku yang enggan memikul amanah yang mulia ini.
Barangkali juga yang membuatkan aku tetap pada kerja ini adalah kerana aku teringatkan pada ganjaran yang akan dikurniakan kepada aku jikalau aku melaksanan tugas ini dengan penuh usaha dan ikhlas. Syurga yang begitu dahsyat indahnya, tetapi begitu mahal harganya.
Yang penting, apa yang aku boleh ambil sebagai ibrah ialah, aku harus dan mesti untuk don't take things for granted. Apa yang sudah dikurniakan kepada aku, sudah dilimpahkan kepada aku, sudah diberikan kepada aku, perlu aku syukuri, perlu aku hargai, perlu aku sentiasa ingatkan diri aku bahawa inilah dia, inilah dia kemanisan yang Allah berikan kepada aku.
Sebab itu, aku masih tetap di jalan ini.
Sebab Allah, masih memilih aku.
Alhamdulillah.
Seakan-akan orang ambil cuti dari kerja, cuti bersalin, cuti dari sekolah. Seperti time-out dalam satu perlawanan acara sukan, itu yang aku mahukan, dan seolah-olah itu yang aku perlukan. Untuk merehatkan tubuh badan yang sangat rasa lelah dan penat, minda yang rasa penuh dengan fikiran-fikiran yang seringkali mendatangkan pening kepala, dan untuk menenangkan jiwa dan hati yang selalu diisi dengan perasaan resah, kelam kabut, kucar kacir, hura-hara, seperti tiada wujudnya aman dan damai.
Kini aku mengerti benar apa itu penat dan lelah dalam melakukan tugas dan juga aku mengerti benar apa nilainya, betapa tinggi harganya waktu yang sudah diberikan kepata kita. 24 jam, seolah-olah waktu itu masih tidak lagi cukup untuk kita gunakan untuk melaksanakan amanah-amanah yang kita pikul. Namun, seringkali timbul dalam benak bahawa, waktu 24 jam itu jugalah yang membuatkan aku rasa bosan, rasa tidak senang duduk setempat, seakan-akan, 24 jam itu terlalu lama sehinggakan tak tahu apa yang ingin dilakukan dengan sisa-sisa masa yang ada.
Itulah dilemma orang menganggur, orang yang dibuai angan-angan bahawa hidup ini masih lagi panjang, dunia ini adalah abadi. Tetapi di situlah bahayanya, dan kita harus waspada dan menjaga diri kita.
"Indahnya
Jika kita dapat bersama
Hidup selalu gembira
Di dunia ini?.
Lagi indahnya
Jika kita dapat bersama
Hidup di dalam gembira
Di akhirat sana?"
Dipetik dari lagu Jalinan oleh nasyid UNIC.
Barangkali yang membuatkan aku istiqomah, adalah kerana memikirkan bahana yang mendatang kalau aku melepaskan tanggungjawab ini. Dosa yang aku dapat kerana tidak melakukan amalan ini. Murka yang akan diberi kepada aku yang enggan memikul amanah yang mulia ini.
Barangkali juga yang membuatkan aku tetap pada kerja ini adalah kerana aku teringatkan pada ganjaran yang akan dikurniakan kepada aku jikalau aku melaksanan tugas ini dengan penuh usaha dan ikhlas. Syurga yang begitu dahsyat indahnya, tetapi begitu mahal harganya.
Yang penting, apa yang aku boleh ambil sebagai ibrah ialah, aku harus dan mesti untuk don't take things for granted. Apa yang sudah dikurniakan kepada aku, sudah dilimpahkan kepada aku, sudah diberikan kepada aku, perlu aku syukuri, perlu aku hargai, perlu aku sentiasa ingatkan diri aku bahawa inilah dia, inilah dia kemanisan yang Allah berikan kepada aku.
Sebab itu, aku masih tetap di jalan ini.
Sebab Allah, masih memilih aku.
Alhamdulillah.
Monday, 1 October 2012
Monday, 24 September 2012
Saturday, 21 July 2012
Sunday, 1 July 2012
Saturday, 30 June 2012
Keluarga restoran.
Waktu selepas SPM dahulu, aku berpeluang untuk mengembangkan repertoire aku yang tidak seberapa. Aku sempat menceburkan diri dalam pekerjaan part-time di salah sebuah restoran yang dikenali lah jugak.
Nak kata restoran itu paling orang gemar kunjungi, aku rasa tidak, tetapi cukup terkenal sehingga kalau aku sebut nama restoran itu, orang tahu lah apa makanan yang dihidangkan dalam menu dia.
Tapi nama restoran itu tidak penting. Sepertimana banyak kisah-kisah yang kita pelajari, nama itu tidak penting. Apa yang penting? Kerjasama. Eh, maksud aku, yang penting, ibrah atau pengajaran yang boleh kita pelajari dari kisah-kisah tersebut.
Dan kisah ini, bermula begini.
Waktu aku mula-mula bekerja di restoran tersebut, aku kira, semuanya akan seperti biasa. Kerja ikut shift, cukup bulan dapat gaji, kemudian bolehlah belanja. Itu sahaja. Namun, dalam kenaifan aku itu, aku tidak sedar, bahawa kerja aku itu, memerlukan komitmen yang tinggi.
Ya, memang semua kerja, paling kurang pun, memang memerlukan komitmen, tekad, nekad, usaha...
Tetapi maksud aku disini, komitmen yang diperlukannya adalah sangat luar biasa, bagi aku. Waktu awal-awal aku mula bekerja, aku dan beberapa rakan aku yang baru bekerja di tempat itu, dipilih untuk menjalani satu kursus. Kursus dia, aku lupa kursus apa tetapi di dalam kursus itu, dia kumpulkan beberapa pekerja-pekerja lain dari cawangan lain, dan diadakan satu kursus, untuk satu hari. Kiranya, kursus ini adalah untuk beginners.
Pada waktu ini, kami sempat berkenal-kenalan dengan pekerja dari cawangan lain, malah bertukar pengalaman (kononnya). Pada waktu ini, pertama-tamanya, apa yang aku ingat, adalah sesi berkenal-kenalan yang ala-ala team-building. Tak hairanlah kan. Aku sangka perkara ini mestilah biasa, supaya dapat meningkatkan lagi efektiviti kerja dengan melakukan satu aktiviti yang boleh mendekatkan dan melengkapkan keterikatan antara pekerja-pekerja yang bekerja dalam satu workspace yang sama, apatah lagi bagi yang memang memerlukan satu kerjasama antara satu dengan yang lainnya.
Kemudian, kami diberi satu penjelasan tentang latar belakang dan sejarah mengenai restoran tempat kami bekerja itu. Kami diterangkan tentang asal usul restoran itu, bagaiaman ia tertubuh dan siapakah yang mengasaskannya. Apa inti-inti penting yang ingin diterjemahkan atau ingin disampaikan oleh pengasas restoran itu melalui pembukaan cawangan-cawangan restoran tersebut. Tujuan, cara kerja, sejarah, the usual.
Setelah pening lalat, walaupun keterangan yang disampaikan itu jelas padat dan begitu ala-ala entrepeneurship, kami disajikan dengan makanan free, courtesy of, restoran tempat kami kerja itu.
Kemudian, disambungkan dengan penjelasan cara kerja kita dan kenapa kita perlu buat begitu dan begini. Aku hampir lupa kesemua isi-isi ceramah yang diberikan, cuma satu isi yang menarik minat aku adalah konsep follow-up dalam konteks kita bekerja sebagai pelayan di restoran, terutamanya restoran itu.
Sebab salah satu tujuan restoran itu ditubuhkan adalah untuk menyediakan makanan-makanan wholesome untuk disajikan kepada keluarga-keluarga. Makanan wholesome dalam erti kata makanan yang sepatutnya orang masak di rumah, tetapi boleh didapati di restoran ini, terutama bila orang-orang rumah tidak memasak di rumah atas sebab-sebab sendiri.
Jadi, mestilah untuk melawan competitor restoran lain, dia harus menyediakan satu pelayanan yang lain dari yang lain. Yang teristimewa, yang aneh tetapi asli. Dan bagi aku, konsep follow-up itu sendiri.
Konsepnya, sebagai seorang pelayan, apabila tibanya customer atau tetamu, dia akan pilih tempat duduknya. Jadi di dalam restoran itu ada zona-zona yang setiap pelayan bertanggungjawab menjaga, dan jikalau ada tetamu di situ, maka dia haruslah melayani tetamu itu. Maka dia kenalah ambil pesanan dari tetamu tersebut dan dia haruslah amanah dalam mengambil pesanan itu. Kenapa aku berbunyi skema sebegini? Sebab konsep yang diajarkan kepada kami, apa yang aku mengerti dari kursus itu adalah seperti ini. Maka secara teorinya, memang kita harus berkelakuan sebegini, sebagai pelayan. Secara teori. Tetapi kalau secara realiti, mungkin berbeza, tertakluk kepada sikap, sifat dan perangai pelayan zaman sekarang. Itu cerita lain.
Baik. Pesanan sudah diambil, makanan sudah tersedia dan sudahpun disajikan kepada tetamu. Jadi, untuk membezakan restoran ini dari restoran yang lain, pelayan itu harus memainkan peranan yang sangat penting dalam membuat tetamu rasa seperti dilayani, seperti dihargai yakni konsep follow-up itu.
Jadi, tugas pelayan itu, setelah menghantar pesanan tetamu, kita perlu kerap menziarah tetamu itu dan tanyakan khabar mereka di ruang makan mereka. Maksudnya di sini, tanyakan, bagaimana makanannya, adakah menepati citarasa yang dipesan, ada apa-apa yang ingin ditambah, ada apa-apa yang kurang, dan sebagainya. Pokok pangkalnya, kita harus membuat dia rasa selesa, dan kita yang pada awal tadi sudah melayani dia, kita yang harus bertanggungjawab kepadanya, bukan pass kepada orang lain. Lebih-lebih lagi kalau pelanggan itu merupakan pelanggan yang selalu dan kerap datang makan di restoran yang sama. Maka tugas pelayan itu adalah mengenali dengan lebih dekat dengan pelanggan tersebut, seakan-akan kita bersahabat dan kita melayani mereka.
Itu satu konsep yang bagi aku merupakan satu konsep unik yang dipraktis dan dilakukan oleh pekerja di restoran tersebut. Sepatutnyalah.
Justeru itu, kalau di restoran, kerja sebagai seorang pelayan makanan pun dah mempunya tugas seperti itu, apatah lagi kerja yang sebagai pelayan masyarakat. Kerja untuk mengubah masyarakat kepada kebaikan, kerja seorang Daie.
Hatta, seorang Daie harus bertanggungjawab kepada mad'unya atau mutarabbinya, terutamanya yang bergelar murabbi. Mereka harus ambil tahu, dan nak tahu semuanya tentang mutarabbi-mutarabbi di bawahnya itu. Dia harus ambil berat dan menganggap tugasnya sebagai pembimbing dan pengajar dan penyayang adalah satu amanah, bukannya satu beban. Dia harus melaksanakan tugas khalifahnya yakni menangkap orang masuk ke dalam kandang ibadah, sebagai satu bentuk ibadah juga, dan juga sebagai satu ibadah yang dia gemar.
People say, do it with passion.
Konsep follow-up itu bukanlah satu konsep yang asing dalam arena dakwah dan tarbiyyah. Satu konsep yang memang mengikut sunatullah, menurut saya. Kerana kita ini berhadapan dengan manusia, dan manusia harus dibimbing, tetapi dibimbing dengan emosi, dengan hati. Lebih-lebih lagi dengan kasih sayang. We are not robots, darling. Tarbiyyah itu juga bukanlah sesuatu yang kaku, yang harus ikut silabus to the letter. Yang penting, ikhlas, yang penting, elemen hati dan penghayatan, tak bukan?
Sama sahaja dalam konsep dakwah. Kita dah berdakwah susah payah kepada orang ini, haruslah ktia bertanggungjawab ke atas nya. Bukannya setelah kita dakwah kepadanya, tegur dia salah itu ini, kita tinggalkan dia untuk betulkan kesalahan dia. Kalau ktia berani menegur, kita harus berani membimbing juga. Kita harus bertanggungjawab untuk membantu dia mengubah diri dia ke arah kebaikan. Kalau tidak, setakat menegur, maksudnya kita belum lagi pada tahap kita benar-benar bertekad ingin membantu saudara-saudara kita. Kita harus berani follow-up. Pupuk benih yang sudah kita tanam. Semaikannya pada masa akan datang, setelah menjadi satu pohon yang besar megah berdiri menjulang ke langit.
As always, everything begins with tarbiyyah.
Nak kata restoran itu paling orang gemar kunjungi, aku rasa tidak, tetapi cukup terkenal sehingga kalau aku sebut nama restoran itu, orang tahu lah apa makanan yang dihidangkan dalam menu dia.
Tapi nama restoran itu tidak penting. Sepertimana banyak kisah-kisah yang kita pelajari, nama itu tidak penting. Apa yang penting? Kerjasama. Eh, maksud aku, yang penting, ibrah atau pengajaran yang boleh kita pelajari dari kisah-kisah tersebut.
Dan kisah ini, bermula begini.
Waktu aku mula-mula bekerja di restoran tersebut, aku kira, semuanya akan seperti biasa. Kerja ikut shift, cukup bulan dapat gaji, kemudian bolehlah belanja. Itu sahaja. Namun, dalam kenaifan aku itu, aku tidak sedar, bahawa kerja aku itu, memerlukan komitmen yang tinggi.
Ya, memang semua kerja, paling kurang pun, memang memerlukan komitmen, tekad, nekad, usaha...
Tetapi maksud aku disini, komitmen yang diperlukannya adalah sangat luar biasa, bagi aku. Waktu awal-awal aku mula bekerja, aku dan beberapa rakan aku yang baru bekerja di tempat itu, dipilih untuk menjalani satu kursus. Kursus dia, aku lupa kursus apa tetapi di dalam kursus itu, dia kumpulkan beberapa pekerja-pekerja lain dari cawangan lain, dan diadakan satu kursus, untuk satu hari. Kiranya, kursus ini adalah untuk beginners.
Pada waktu ini, kami sempat berkenal-kenalan dengan pekerja dari cawangan lain, malah bertukar pengalaman (kononnya). Pada waktu ini, pertama-tamanya, apa yang aku ingat, adalah sesi berkenal-kenalan yang ala-ala team-building. Tak hairanlah kan. Aku sangka perkara ini mestilah biasa, supaya dapat meningkatkan lagi efektiviti kerja dengan melakukan satu aktiviti yang boleh mendekatkan dan melengkapkan keterikatan antara pekerja-pekerja yang bekerja dalam satu workspace yang sama, apatah lagi bagi yang memang memerlukan satu kerjasama antara satu dengan yang lainnya.
Kemudian, kami diberi satu penjelasan tentang latar belakang dan sejarah mengenai restoran tempat kami bekerja itu. Kami diterangkan tentang asal usul restoran itu, bagaiaman ia tertubuh dan siapakah yang mengasaskannya. Apa inti-inti penting yang ingin diterjemahkan atau ingin disampaikan oleh pengasas restoran itu melalui pembukaan cawangan-cawangan restoran tersebut. Tujuan, cara kerja, sejarah, the usual.
Setelah pening lalat, walaupun keterangan yang disampaikan itu jelas padat dan begitu ala-ala entrepeneurship, kami disajikan dengan makanan free, courtesy of, restoran tempat kami kerja itu.
Kemudian, disambungkan dengan penjelasan cara kerja kita dan kenapa kita perlu buat begitu dan begini. Aku hampir lupa kesemua isi-isi ceramah yang diberikan, cuma satu isi yang menarik minat aku adalah konsep follow-up dalam konteks kita bekerja sebagai pelayan di restoran, terutamanya restoran itu.
Sebab salah satu tujuan restoran itu ditubuhkan adalah untuk menyediakan makanan-makanan wholesome untuk disajikan kepada keluarga-keluarga. Makanan wholesome dalam erti kata makanan yang sepatutnya orang masak di rumah, tetapi boleh didapati di restoran ini, terutama bila orang-orang rumah tidak memasak di rumah atas sebab-sebab sendiri.
Jadi, mestilah untuk melawan competitor restoran lain, dia harus menyediakan satu pelayanan yang lain dari yang lain. Yang teristimewa, yang aneh tetapi asli. Dan bagi aku, konsep follow-up itu sendiri.
Konsepnya, sebagai seorang pelayan, apabila tibanya customer atau tetamu, dia akan pilih tempat duduknya. Jadi di dalam restoran itu ada zona-zona yang setiap pelayan bertanggungjawab menjaga, dan jikalau ada tetamu di situ, maka dia haruslah melayani tetamu itu. Maka dia kenalah ambil pesanan dari tetamu tersebut dan dia haruslah amanah dalam mengambil pesanan itu. Kenapa aku berbunyi skema sebegini? Sebab konsep yang diajarkan kepada kami, apa yang aku mengerti dari kursus itu adalah seperti ini. Maka secara teorinya, memang kita harus berkelakuan sebegini, sebagai pelayan. Secara teori. Tetapi kalau secara realiti, mungkin berbeza, tertakluk kepada sikap, sifat dan perangai pelayan zaman sekarang. Itu cerita lain.
Baik. Pesanan sudah diambil, makanan sudah tersedia dan sudahpun disajikan kepada tetamu. Jadi, untuk membezakan restoran ini dari restoran yang lain, pelayan itu harus memainkan peranan yang sangat penting dalam membuat tetamu rasa seperti dilayani, seperti dihargai yakni konsep follow-up itu.
Jadi, tugas pelayan itu, setelah menghantar pesanan tetamu, kita perlu kerap menziarah tetamu itu dan tanyakan khabar mereka di ruang makan mereka. Maksudnya di sini, tanyakan, bagaimana makanannya, adakah menepati citarasa yang dipesan, ada apa-apa yang ingin ditambah, ada apa-apa yang kurang, dan sebagainya. Pokok pangkalnya, kita harus membuat dia rasa selesa, dan kita yang pada awal tadi sudah melayani dia, kita yang harus bertanggungjawab kepadanya, bukan pass kepada orang lain. Lebih-lebih lagi kalau pelanggan itu merupakan pelanggan yang selalu dan kerap datang makan di restoran yang sama. Maka tugas pelayan itu adalah mengenali dengan lebih dekat dengan pelanggan tersebut, seakan-akan kita bersahabat dan kita melayani mereka.
Itu satu konsep yang bagi aku merupakan satu konsep unik yang dipraktis dan dilakukan oleh pekerja di restoran tersebut. Sepatutnyalah.
Justeru itu, kalau di restoran, kerja sebagai seorang pelayan makanan pun dah mempunya tugas seperti itu, apatah lagi kerja yang sebagai pelayan masyarakat. Kerja untuk mengubah masyarakat kepada kebaikan, kerja seorang Daie.
Hatta, seorang Daie harus bertanggungjawab kepada mad'unya atau mutarabbinya, terutamanya yang bergelar murabbi. Mereka harus ambil tahu, dan nak tahu semuanya tentang mutarabbi-mutarabbi di bawahnya itu. Dia harus ambil berat dan menganggap tugasnya sebagai pembimbing dan pengajar dan penyayang adalah satu amanah, bukannya satu beban. Dia harus melaksanakan tugas khalifahnya yakni menangkap orang masuk ke dalam kandang ibadah, sebagai satu bentuk ibadah juga, dan juga sebagai satu ibadah yang dia gemar.
People say, do it with passion.
Konsep follow-up itu bukanlah satu konsep yang asing dalam arena dakwah dan tarbiyyah. Satu konsep yang memang mengikut sunatullah, menurut saya. Kerana kita ini berhadapan dengan manusia, dan manusia harus dibimbing, tetapi dibimbing dengan emosi, dengan hati. Lebih-lebih lagi dengan kasih sayang. We are not robots, darling. Tarbiyyah itu juga bukanlah sesuatu yang kaku, yang harus ikut silabus to the letter. Yang penting, ikhlas, yang penting, elemen hati dan penghayatan, tak bukan?
Sama sahaja dalam konsep dakwah. Kita dah berdakwah susah payah kepada orang ini, haruslah ktia bertanggungjawab ke atas nya. Bukannya setelah kita dakwah kepadanya, tegur dia salah itu ini, kita tinggalkan dia untuk betulkan kesalahan dia. Kalau ktia berani menegur, kita harus berani membimbing juga. Kita harus bertanggungjawab untuk membantu dia mengubah diri dia ke arah kebaikan. Kalau tidak, setakat menegur, maksudnya kita belum lagi pada tahap kita benar-benar bertekad ingin membantu saudara-saudara kita. Kita harus berani follow-up. Pupuk benih yang sudah kita tanam. Semaikannya pada masa akan datang, setelah menjadi satu pohon yang besar megah berdiri menjulang ke langit.
As always, everything begins with tarbiyyah.
Leading a double life.
Seringkali aku pernah mengalami satu ketika di mana aku merasakan aku ini hidup dua hidup(?). Kalau dalam bahasa inggeris nya, leading a double life. Kalau dalam bahasa melayu nya, aku tak reti nak ungkapkan dalam erti kata yang indah, minta maaf.
Pokoknya, aku rasa seolah-olah aku ini mempunyai dua hidup yang berbeza. Satu hidup di mana aku adalah seperti manusia normal, seperti manusia-mausia lain di luar sana di mana aku menjalani hidup aku dengan biasa yakni dengan bangun pagi, belajar, siapkan tugasan yang diberi, makan, tidur dan lain-lain lagi yang normal. Hidup ini seolah-olah satu hidup di mana aku mengejar sesuatu yang aku rasa tak mungkin dapat aku kecapi. Di mana aku rasa seolah-olah apabila aku sudah tiba di penghujungya, aku tidak akan merasakan sesuatu kepuasan pada diri aku hanya kerana telah dapat menamatkan perjalanannya. Satu hidup di mana arah tujuannya adalah semata-mata untuk diri aku sendiri, for my narcissistic reasons.
Sebaliknya, in my second life, hidupnya amatlah berbeza dengan hidup yang pertama tadi. Hayat ini dipenuhi pancaroba, dipenuhi ujian dan cobaan, dipenuhi dengan melepaskan diri dari belenggu-belenggu yang tidak baik dan mengikat diri pada yang Satu . Di mana aku belajar untuk memikirkan tentang orang lain, dan bergerak untuk membantu manusia lain di mana hidup mereka kurang baik daripada hidup aku. Di mana aku mengerjakan amal-amal yang tidak pernah kukerjakan sebelum ini. Di mana aku belajar untuk mengubah diri aku sekaligus persekitaranku.
Namun, kedua-dua hidup ini seolah-olah dua titik atau jalur yang parallel dan bertentangan. Two parallel lines where they go on and on together but never meet at one point. Seolah-olah seperti air dengan minyak, tidak boleh bercampur, tidak bisa bergaul, tidak boleh diaduk bersama. Memang ada batasan yang jelas, memang ada sempadan yang tidak boleh diuraikan. Dua hidup yang saling berlainan. Seakan-akan aku harus mengubah diri aku setiap kali aku berpindah hidup. Seakan-akan aku harus memakai identiti yang berbeza untuk aku muatkan, mennyesuaikan diri aku dengan persekitaran dan kehendak hidup tersebut.
Koq bisa begitu?
Makanya, itulah persoalan yang menimbulkan rasa ketidakpuasan hati dan juga lebih-lebih lagi rasa amatlah berdosa. Berdosa bukan dari segi hukumnya, tetapi dari sisi aku menipu diri aku sendiri malah menipu persekitaran aku, semata-mata dalam rencana untuk mengharmonikan diri aku dengan keadaan persekitaran dan suasana yang berbeza.
Contohnya mudah sangat.
Katakan aku ini seorang manusia. Maka aku akan tetap menjadi seorang manusia walaupun dalam apa jua keadaan sekalipun, tak bukan? Walau aku masih dewasa, ataupun masih muda. Walau dalam rumah atau di tempat-tempat awam. Walau aku bekerja atau dalam keadaan beristirehat. Walau aku masih mempunyai semua nikmat deria dan pancaindera ataupun sebaliknya dengan adanya cacat pada tubuh atau pada fikiran dan emosi. Aku tetap aku menjadi manusia. Aku tidak bisa menjadi haiwan, aku tidak bisa menjadi mikroogranisme atau tumbuhan atau idea-idea abstrak. Aku tetap nyata di dunia realiti, aku tetap manusia, tidak berubah pada hakikatnya.
Sama sepertinya kita ini seorang muslim. Apakah kita hanyalah muslim apabila kita bersama orang-orang bukan muslim? Apakah kita ini hanya pada ibadah solat dan juga apabila waktu di dalam masjid malah pada waktu kelas-kelas pendidikan Islam sahaja? Tidak. Kita adalah muslim di mana ktia berada, pada bila-bila waktu sahaja dalam apa jua keadaan. Melainkan, nauzubillah.
Jadi hakikat itu, tidak berubah.
Itu dalam konteks yang mudah untuk difahami. ekarang konteks yang aku maksudkan sebenarnya adalah hidup seorang daie. Kita sebagai daie, tidak boleh pisahkan hidup tersebut dengan kerja yang lain. Daie itu bukanlah satu pekerjaan yang di mana kita bangung pagi, pergi kerja, buat kerja, pulang ke rumah, maka tanda nama "daie" itu kita tinggalkan di ruang kerja sahaja. Sesungguhnya tidak.
Bila kita sudah bergelar daie, nama itu, identiti itu, risalah itu akan kita bawa ke mana-mana sahaja dan kita bawakan kepada sesiapa sahaja, tidak mengira usia, jantina, warna kulit, latar belakang dan lain-lain lagi. Apa yang kita kira adalah usaha kita untuk menyampaikan risalaha kita itu, tak bukan?
Maka apabila sudah bergelar mahasiswa, tidak sepatutnya timbul isu di mana kita menjadi separa pelajar dan half-time daie, tak bukan? Adakah kita ini juga half-time muslim? Islam itu bisa dikongsikan dalam apa juga keadaan. Sedangkan Islam itu merupakan agama yang syumul, kamil dan mutakamil, samalah dari segi kita menterjemahkannya dalam amalan dan pertuturan kita. Islam itu bukanlah pada ibadah solat sahaja, walhal pada belajar, sosial, gaya hidup, adab, kerja, undang-undang, ekonomi dan sebagainya. Maka dengan itu tidak timbul isu bahawa apabila ingin kita bicarakan tentang islam dan apa-apa yang berkaitan dengannya, hanyalah pada waktu kelas pendidikan agama ataupun paling kurang di dalam masjid-masjid dan ruang-ruang solat sahaja.
Apakah kita tidak mengintegrasikan amalan-amalan islam dalam kehidupan seharian kita? Apakah kita masih lagi tidak nampak aplikasi islam itu terletaknya di mana, bidang apa?
Justeru, janganlah kita bezakan, pisahkan, bataskan. Luas terbentang perangkat-perangkat amalan-amalan yang boleh kita laksanakan. Janganlah sempitkan definisi yang sudah Allah beri makna yang luas dan jelas dan tidak menyeleweng buat kita. Amanah dan tanggungjawab perlu kita pegang dan lakukan dengan enthusiasm dan ikhlas.
Leading a double life isn't that glamourous and adventurous as it is supposed to be according to the life of espionage.
Pokoknya, aku rasa seolah-olah aku ini mempunyai dua hidup yang berbeza. Satu hidup di mana aku adalah seperti manusia normal, seperti manusia-mausia lain di luar sana di mana aku menjalani hidup aku dengan biasa yakni dengan bangun pagi, belajar, siapkan tugasan yang diberi, makan, tidur dan lain-lain lagi yang normal. Hidup ini seolah-olah satu hidup di mana aku mengejar sesuatu yang aku rasa tak mungkin dapat aku kecapi. Di mana aku rasa seolah-olah apabila aku sudah tiba di penghujungya, aku tidak akan merasakan sesuatu kepuasan pada diri aku hanya kerana telah dapat menamatkan perjalanannya. Satu hidup di mana arah tujuannya adalah semata-mata untuk diri aku sendiri, for my narcissistic reasons.
Sebaliknya, in my second life, hidupnya amatlah berbeza dengan hidup yang pertama tadi. Hayat ini dipenuhi pancaroba, dipenuhi ujian dan cobaan, dipenuhi dengan melepaskan diri dari belenggu-belenggu yang tidak baik dan mengikat diri pada yang Satu . Di mana aku belajar untuk memikirkan tentang orang lain, dan bergerak untuk membantu manusia lain di mana hidup mereka kurang baik daripada hidup aku. Di mana aku mengerjakan amal-amal yang tidak pernah kukerjakan sebelum ini. Di mana aku belajar untuk mengubah diri aku sekaligus persekitaranku.
Namun, kedua-dua hidup ini seolah-olah dua titik atau jalur yang parallel dan bertentangan. Two parallel lines where they go on and on together but never meet at one point. Seolah-olah seperti air dengan minyak, tidak boleh bercampur, tidak bisa bergaul, tidak boleh diaduk bersama. Memang ada batasan yang jelas, memang ada sempadan yang tidak boleh diuraikan. Dua hidup yang saling berlainan. Seakan-akan aku harus mengubah diri aku setiap kali aku berpindah hidup. Seakan-akan aku harus memakai identiti yang berbeza untuk aku muatkan, mennyesuaikan diri aku dengan persekitaran dan kehendak hidup tersebut.
Koq bisa begitu?
Makanya, itulah persoalan yang menimbulkan rasa ketidakpuasan hati dan juga lebih-lebih lagi rasa amatlah berdosa. Berdosa bukan dari segi hukumnya, tetapi dari sisi aku menipu diri aku sendiri malah menipu persekitaran aku, semata-mata dalam rencana untuk mengharmonikan diri aku dengan keadaan persekitaran dan suasana yang berbeza.
Contohnya mudah sangat.
Katakan aku ini seorang manusia. Maka aku akan tetap menjadi seorang manusia walaupun dalam apa jua keadaan sekalipun, tak bukan? Walau aku masih dewasa, ataupun masih muda. Walau dalam rumah atau di tempat-tempat awam. Walau aku bekerja atau dalam keadaan beristirehat. Walau aku masih mempunyai semua nikmat deria dan pancaindera ataupun sebaliknya dengan adanya cacat pada tubuh atau pada fikiran dan emosi. Aku tetap aku menjadi manusia. Aku tidak bisa menjadi haiwan, aku tidak bisa menjadi mikroogranisme atau tumbuhan atau idea-idea abstrak. Aku tetap nyata di dunia realiti, aku tetap manusia, tidak berubah pada hakikatnya.
Sama sepertinya kita ini seorang muslim. Apakah kita hanyalah muslim apabila kita bersama orang-orang bukan muslim? Apakah kita ini hanya pada ibadah solat dan juga apabila waktu di dalam masjid malah pada waktu kelas-kelas pendidikan Islam sahaja? Tidak. Kita adalah muslim di mana ktia berada, pada bila-bila waktu sahaja dalam apa jua keadaan. Melainkan, nauzubillah.
Jadi hakikat itu, tidak berubah.
Itu dalam konteks yang mudah untuk difahami. ekarang konteks yang aku maksudkan sebenarnya adalah hidup seorang daie. Kita sebagai daie, tidak boleh pisahkan hidup tersebut dengan kerja yang lain. Daie itu bukanlah satu pekerjaan yang di mana kita bangung pagi, pergi kerja, buat kerja, pulang ke rumah, maka tanda nama "daie" itu kita tinggalkan di ruang kerja sahaja. Sesungguhnya tidak.
Bila kita sudah bergelar daie, nama itu, identiti itu, risalah itu akan kita bawa ke mana-mana sahaja dan kita bawakan kepada sesiapa sahaja, tidak mengira usia, jantina, warna kulit, latar belakang dan lain-lain lagi. Apa yang kita kira adalah usaha kita untuk menyampaikan risalaha kita itu, tak bukan?
Maka apabila sudah bergelar mahasiswa, tidak sepatutnya timbul isu di mana kita menjadi separa pelajar dan half-time daie, tak bukan? Adakah kita ini juga half-time muslim? Islam itu bisa dikongsikan dalam apa juga keadaan. Sedangkan Islam itu merupakan agama yang syumul, kamil dan mutakamil, samalah dari segi kita menterjemahkannya dalam amalan dan pertuturan kita. Islam itu bukanlah pada ibadah solat sahaja, walhal pada belajar, sosial, gaya hidup, adab, kerja, undang-undang, ekonomi dan sebagainya. Maka dengan itu tidak timbul isu bahawa apabila ingin kita bicarakan tentang islam dan apa-apa yang berkaitan dengannya, hanyalah pada waktu kelas pendidikan agama ataupun paling kurang di dalam masjid-masjid dan ruang-ruang solat sahaja.
Apakah kita tidak mengintegrasikan amalan-amalan islam dalam kehidupan seharian kita? Apakah kita masih lagi tidak nampak aplikasi islam itu terletaknya di mana, bidang apa?
Justeru, janganlah kita bezakan, pisahkan, bataskan. Luas terbentang perangkat-perangkat amalan-amalan yang boleh kita laksanakan. Janganlah sempitkan definisi yang sudah Allah beri makna yang luas dan jelas dan tidak menyeleweng buat kita. Amanah dan tanggungjawab perlu kita pegang dan lakukan dengan enthusiasm dan ikhlas.
Leading a double life isn't that glamourous and adventurous as it is supposed to be according to the life of espionage.
Tuesday, 12 June 2012
For my own information.
People say that being optimistic is just how an idealist would act like. This is because, optimistic people hold on to the beliefs of the ideals, the perfect ideals. They believe that something idealistic can exist, and does exist, but have yet to come upon. They believe that good things, everything that they dream of, hope for, can come true, only that it just needs time and patience.
On the other hand, some people might say that optimistic people might be a little too overboard on their beliefs. They think that optimists are in denial. Do not have the ability to admit that something so good to be true, cannot and will not happen, in other words, very rare.
Some people might say that pessimists are the realistic bunch of the group. They can identify what ideas are realistic and can be acted upon, and what abstracts are just plain imagination.They can see the reality of it all, the truth, eventhough it is to hard to accept.
Their only downfall is, they cannot imagine the unimaginable. They do not have the principles of "looking on the brightside of things". In some way, that could really turn things into a very negative atmosphere making effectivity less productive.
On the other hand, some people might say that optimistic people might be a little too overboard on their beliefs. They think that optimists are in denial. Do not have the ability to admit that something so good to be true, cannot and will not happen, in other words, very rare.
Some people might say that pessimists are the realistic bunch of the group. They can identify what ideas are realistic and can be acted upon, and what abstracts are just plain imagination.They can see the reality of it all, the truth, eventhough it is to hard to accept.
Their only downfall is, they cannot imagine the unimaginable. They do not have the principles of "looking on the brightside of things". In some way, that could really turn things into a very negative atmosphere making effectivity less productive.
Subscribe to:
Posts (Atom)
