Wednesday 23 January 2013

Lemah dan lelah

Aku rasa seperti aku ini seorang yang lemah, seringkali menangis di depan Allah, seringkali merasa kerdil pada pandanganNya. Seringkali mengeluh dan mengomel bersendirian dengan segala tanggungjawab yang tidak tertunaikan, dengan segala amanah yang tidak terlaksanakan, dengan segala janji yang tidak dikotakan.

Sesungguhnya al wajibaat aktharu minal awqaat.

Memang dasar hamba yang lalai! Senang terbeli dengan dunia yang dihiasi dengan tipu daya dan halusinasi yang tidak pada hakikatnya wujud untuk selamanya. Terbeli dengan dunia yang kelihatan sangat cantik dan indah dan menyenangkan tetapi tidak menenangkan. Merasa kegembiraan tetapi tidak memberi ketenteraman. Perkara-perkara yang hanya bersifat sementara lazimnya tidak dapat wujud selamanya.

Itulah dia tipu daya dunia. Wamal hayatu dunnya, illa mata ulghurur.



Sungguh keji dan celakalah sesiapa yang terbeli dengan ajakan-ajakan dan pujukan-pujukannya. Sungguh jahil dan tidak mengerti kalau di hati bermulanya mekar dan mewangi hubbun dunia.

Ya Allah aku mohon kepadaMu, aku ini hambaMu yang lemah dan kecil. Hanya Engkau sahaja yang berkuasa. Engkaulah Maha Esa. Pada Engkaulah aku mohon perlindungan, aku mohon pertolongan, aku berharap dan aku berdoa. Tolonglah kurniakan kami petunjuk hidayahMu. Kurniakan kami taufik hidayahMu.

Maiyuridillahu fiha khairan, yufaqqihu fideen. Maka bagilah dan berilah kami kefahaman dalam Ad-Deen, Deenul Islam ini. Sesungguhnya itulah khoiru minad dunya wamafiha.


No comments:

Post a Comment