Wednesday 7 December 2011

Show me the way.

Setelah membuat beberapa panggilan telefon kepada sahabat-sahabat tersayang, dapat juga melepaskan rasa rindu mendengarkan suara mereka, lawak jenaka mereka, kisah-kisah mereka, walaupun hanya sebentar. Walaupun masa yang diberi hanyalah sedikit. Walaupun kita tetap akan berada pada dunia yang berbeza, namun aku berdoa, aku berharap pada yang Esa, tujuan kita sama.

Memang aku sedar sekarang, setiap kali aku cuba memohon dari Allah, aku akan bersujud dengan begitu lama, sehinggakan aku takut orang lain akan melihatnya sebagai satu ajaran sesat, sebagai satu pertunjukkan untuk meraih pujian. Namun itu Allah dan aku sahaja yang tahu. Betapa aku benar-benar tidak kisah pada semua itu, justeru, aku sujud selama mana pun, supaya aku dapat memohon pertolongan kepada Allah, meminta bantuan daripada tuanku, menyembah tuhanku. PadaNya sahaja aku bergantung, padaNya sahaja aku berharap.

Aku sedar sekarang, aku tidak usah fikir apa orang fikirkan tentang aku, tentang apa aku buat selagi aku masih beribadah kepada Allah. Memang pasti mereka tidak tahu apa yang bermain difikiranku, apa yang membolak-balikkan hatiku, hanya Allah sahaja yang tahu, dan hanya itu yang mencukupi. Sebabnya, Allah sahaja sebenarnya yang bisa melakukan sesuatu untuk mengubah segala-galanya. Allah sahaja.

Setiap kali waktu solat, atau selepas solat, aku berdoa dengan seikhlas hati, dengan serendah diri, dengan sehina diri, aku meminta kepada Allah.

barangkali kamu, kamu dan kamu yang berada di depan komputer riba kalian sudah bosan dengan apa yang ingin aku ucapkan. barangkali, kamu semua tidak faham apa yang aku lalui, barangkali, hidup aku ini hanyalah sebuah cerita dongeng yang menjadi paparan umum di kaca komputer riba seluruh dunia(dunia maya). Namun itu, aku tidak kisah. aku doakan kita semua mendapat petunjuk hidayahNya, dan janganlah ditarikNya kembali setelah diberikan kepada kami. Sungguh malang hidup kita tanpa penglihatan dan pemahaman dari kaca mata seorang muslim.

"sungguh engkau tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah yang memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan dia lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk" (Al-Qasas 28:56)

Namun aku tetap akan berdoa, aku tetap memohon kepada Allah. Ya Allah ya Tuhanku, aku mohon kepadamu, tolonglah berikanlah kami semua, terutama orang-orang yang aku kasihi petunjukMu.

I can't help but feel sad that the people i love, are not touched. I can't help but feel miserable and unhappy because that the people i love, are not able to see what i see, to feel what i feel, to experience the Izzah that i feel. I hope to God. I hope to the one and only God.

No comments:

Post a Comment