Sunday 22 February 2009

Yes man. No man.

Banyak perkara yang aku nak ceritakan sekarang ini tentang diri aku, tetapi aku tidak tahu di mana nak bermula dan berkenaan apa dahulu yang ingin aku luahkan.

Baiklah, sebelum aku mulakan topik-topik yang aku ingin buka cerita, aku nak beritahu yang aku sekarang ini berperasaan neutral. Mungkinlah, sebab memang sukar untuk manusia, MANUSIA, untuk berperasaan neutral.

Anyhoo. Hari ini banyak perkara yang aku sedar tentang diri aku ini.

Pertama sekali, aku ini mempunyai self-esteem yang teramat rendah. Memang perkara ini mengejutkan aku lah. Dari dahulu lagi, bagi aku, aku rasa aku ini seorang yang mempunyai konfiden yang tinggi dan tidak kisah sangat pada kata-kata orang. Aku tidak peduli langsung. Tambahan pula aku tidak suka berlagak dan aku tidak suka cuba sedaya-upaya untuk buktikan diri aku ini kepada semua orang.

Faham tak?

Maksud aku, contohnya, aku ini seorang yang memang laksana peribahasa "jangan sangka air yang tenang tiada buaya". Kamu semua mesti fikir dan anggap aku ini bukanlah lelaki yang sukakan sukan. Kan? Aku percaya kamu akan terkejut apabila aku pernah cakap aku pernah menang pingat pertama dalam acara lompat jauh, aku pernah dapat pingat ketiga dalam acara lumba lari berpagar, aku pernah memasuki lumba lari 100 meter, 200 meter, 4X100 meter, lompat tinggi, lontar peluru, bola tampar, dan ragbi sentuh. Aku pasti kamu terkejut.

Sepertimana ada beberapa orang terkejut yang aku main futsal, di Ampang Sports Planet.

Susah sikitlah aku nak terangkan apa kena-mengena benda ini dengan self-esteem aku.

Ada beberapa orang anggap aku ini lemah lembut orangnya, dan mereka amat terkejut aku ini reti bersukan. Mereka bagaikan tidak percaya, dan aku pula bagaikan mahu tunjuk kehebatan aku, tetapi aku masih lagi dapat bertahan. Sebabnya, aku terus cakap pada diri aku, kuat-kuat di dalam hati, bahawa aku tidak perlu tunjuk kepada mereka.

I keep on telling myself that i don't need to prove myself to them. Namun demikian, perasaan ingin berlagak, ingin tunjuk, ingin buktikan diri aku kepada mereka itu memang tinggi.

Can you see how this relates to my self-esteem? No? Ah well, ini pun dah nampak sangat macam aku ini berlagak. Tetapi aku tidak suka berlagak. I just need to tell you that i am not that kind of person, but i want you to know that i am still human to have the desire to want to prove myself, to show them that i am capable. I'm not saying that i am that great, i'm just saying that i am able to do what they are able to do.

Ini juga dapat dikaitkan dengan perkara seterusnya yang aku ingin ceritakan.

Aku baru sedar, atau mungkin anggap, atau mungkin perasan, whichever, yang aku ini bagi orang pijak kepala aku. Metaphorically speaking, of course.

Tapi sebelum ini, i see it as me helping people out in their time of need. Tetapi entah kenapa hari ini, aku terasa yang orang selalu pijak kepala aku. Orang ingat aku ini baik sangat. People take me for fucking granted.

But why is it, that when i say no, i feel so fucking guilty, when there is no blame to put on. When there is no wrong to an opinion. But still i feel sorry, for others, and mostly myself.

Am i that nice? Am i that easy to take for granted for? Am i that sympathetic, empathetic, to the extent that it's hard for me to say no.

Sometimes i just don't know who i am anymore. I don't know who i'm supposed to be. I don't know when to be which.

4 comments:

  1. heyy I understand your feeling ._.

    "But why is it, that when i say no, i feel so fucking guilty, when there is no blame to put on. When there is no wrong to an opinion. But still i feel sorry, for others, and mostly myself." <--I'm soo agree with this D:

    even my so-called best friend pijak kepalaku tapi aku still buat bodoh je. hmm..

    ReplyDelete
  2. yeah tuh la. walaupun kita tahu orang macam pijak kepala kita, kita tak sanggup lah nak marah ke atau tak tolong dia ke.

    ReplyDelete
  3. sebab dia kan kawan kita. haha..it's not that easy to be a good person isn't it? bukannya nak perasan baik ke apa,kita cuba nak jadi kawan yang baik kepada mereka tapi orang still tak hargai. it is pointless,lebih baik jadi jahat,syok! haha tapi tak sampai hati kan? eyy sorry sebab merepek panjang lebar di sini :P

    ReplyDelete
  4. ahah takper. lega sikit lah kan ada jugak orang yang sama kan? ngehehe

    ReplyDelete