Monday 12 September 2011

Back to square one.

Memang dah jadi satu rutin bila kita balik, kita luangkan masa bersama orang tercinta, dah tiba waktu untuk pulang, kita terpaksa pulang, kita rasa sedih. Menjadi satu putaran yang tak pernah nak ada penghujungnya.

Kadang-kadang dah bosan dan muak asyik rasa sedih dan rasa macam nak putus asa sahaja. Tetapi barangkali Allah dah tetapkan sebegitu rupanya. Untuk bersusah-susah dahulu, supaya apabila mendapat kesenangan itu nanti, kita tidak akan sia-siakannya. Tak bukan?

Kalau nak cerita soal apa yang telah aku dapat dan buat selama aku bercuti, aku rasa tak cukup kertas (oopss pakai blog). Sebenarnya aku malas nak tulis.

Apa yang aku nak tulis, adalah tentang kesyukuran aku. AKu bersyukur sangat diberi peluang untuk bertemu semula dengan beberapa sahabat-sahabat aku yang sudah lama aku rindui. Walaupun ada juga beberapa sahabat yang tidak sempat aku bertemu, tapi aku percaya, InsyaAllah, aku akan bertemu dengan mereka semula pada masa akan datang.

Aku hanya ingin menyampaikan satu pesanan. Kepada sahabat-sahabat aku. Aku hanya ingin memesan kepada kamu orang, teruskanlah dengan ikatan silaturrahim kita ini. Teruskanlah dengan selalu berhubun-hubung sesama sendiri. Teruskanlah dengan selalu berjumpa dan berkumpul ramai-ramai atau sedikit-sedikit baikpun untuk seketika ataupun untuk waktu yang lama. Teruskan dengan jalinan kita ini.

Aku lihat zaman sekarang, barangkali, susah nak jumpa sahabat-sahabat seperti kamu. Sahabat-sahabat yang selalu berhubung-hubung sesama sendiri. Banyak daripada beberapa kenalan aku yang memang tak contact langsung dah dengan sahabat-sahabat sekolah/ tuisyen/ asrama/ dll. Kita ini kira bertuah selalu berhubung, dan ada lah juga sempat jumpa walaupun setahun sekali. Alhamdulillah. Segala puji kita kepada Allah. Kalau tidak kerana Allah lah kita dapat bertemu dan berpisah. Kita kena ingat itu.

Aku hanya nak memesan sekali lagi. Jikalau aku sudah tiada (tiba-tiba mood morbid sekejap), aku harapakan dan doakan korang kekalkan amalan kita ini. Kekalkan ziarah menziarahi, tanya khabar, ambil tahu tentang sahabat-sahabat kita ini. Ini adalah satu amalan yang sihat dan baik, insyaAllah.

Nak diingatkan bahawa, terdapat satu golongan di dunia ini yang di mana mereka itu bukan daripada golongan para nabi dan para syuhada namun golongan ini dicemburui oleh golongan para nabi dan para syuhada. Siapakah golongan ini?

Golongan ini adalah orang-orang yang berkasih sayang semata-mata kerana Allah( bertemu dan berpisah kerana Allah). Tapi kita kena faham hakikat sebenar berkasih sayang semata-mata kerana Allah. Apa yang aku faham adalah, sekarang ini, alhamdulillah beberapa sahabat-sahabat aku sudah beriya-iya untuk turut serta dalam merry go round kita ini. AKu bersyukur kepada Allah, moga-moga Allah tidak menarik kembali hidayah petunjuk yang telah diberikan kepada kita.

Kita sayang-sayang kerana Allah. Kita sayang sahabat-sahabat kita kerana Allah, kerana kita sama-sama berkerja keras untuk mencapai tujuan yang sama, iaitu Allah, syurga. Kita sama-sama mengingati yang lain, menjaga yang lain, kerana kita sama-sama nak pergi tempat yang sama. Kita tak nak salah seorang daripada sahabat-sahabat kita ketinggalan. Maka kita bantu mereka. InsyaAllah.

Aku tulis ini, dengan harapan sahabat-sahabat semua isqitomah, tsabat dan ikhlas dalam melakukan apa sahaja untuk mendapat keredhaan Allah. Moga-moga kita dapat berjumpa lagi pada masa akan datang. InysaAllah.

Terima kasih banyak-banyak kepada semua. Ma'a Salama. :)



ps: video sudah siap, cuma ada masalah teknikal dalam publish video itu dan upload sahaja. nantikan sahaja. InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment