Tuesday 20 September 2011

Jahiliah, the era.

Bukti-bukti bahawa aku juga ada zaman silam aku, tertera pada bahagian arkib di dalam blog ini. Ya, aku memanggilnya, atau dengan lebih tepat lagi, aku memanggil diri aku jahil suatu ketika dahulu, walaupun aku sudah beragama islam, pada waktu tersebut.

Walaupun kita sudah beragama islam, sudah banyak kali mengucapkan kalimah dua syahadah, dua persaksian, tidak bererti tiada inti-inti jahil tidak wujud di dalam diri kita.

Malah, kini juga banyak lagi bait-bait(?) jahil wujud lagi dalam diri aku ini yang ingin sama sekali aku cuba hapuskan. Namun, kita manusia yang tidak lari daripada membuat banyak kesilapan, dan kesilapan aku adalah aku senang juga tertewas.

Dengan sebab itulah, kita harusnya ada support system. Support system yang boleh mendorong, membimbing, memandu, mengarah, mendidik, mentarbiyahkan diri kita ini ke tujuan yang lebih baik. Dengan sebab itulah aku mempunyai merry go round, yang dijadikan support system aku.

InsyaAllah dengan support system aku ini, dapatlah membina aku menjadi orang yang labih baik dari diri aku yang sebelum ini. Mudah-mudahan aku menjadi seorang yang dapat membantu orang lain juga untuk membina diri lantas, membina rijal-rijal yang hebat lagi perkasa untuk ummah kita ini.

Ayuhlah rakan-rakan, cari support system anda di masjid-masjid berdektan. :)

No comments:

Post a Comment