Friday 28 May 2010

A letter from the heart.

Ke hadapan kawan ku,


Tujuan aku tulis surat ini untukmu adalah kerana aku sayang kamu dan aku tidak sanggup lagi, malah dah muak lihat kamu begini, dan perasaan itu lama-lama bertukar menjadi kesian. Maka aku tidak mahu marasa perasaan sebegitu terhadap kawan aku.

Aku lihat kamu masih lagi murung dan tidak segembira yang aku pernah lihat kamu sewaktu dahulukala. Aku tidak tahu lah adakah sebabnya kerana aku atau orang lain. Apa yang aku tahu, aku nak kamu berhenti buat apa yang kini kamu lakukan terhadap diri kamu ini.

Kamu boleh dikatakan seringkali menganggap diri kamu bersalah. You always think you are the one to blame. Walhal kamu tidak besalah dari segi apa-apa pun. Some things are just out of your control and you have to understand that you are just human, you can't plan everything and expect it to go your way. Bak kata pepatah, kita hanya merancang sahaja, yang selebihnya terpulang kepada Allah.

Aku tidak sanggup lagi nak lihat kamu ini menyalahkan diri dan hidup seperti seorang yang tak boleh buat apa-apa betul. Kamu lakukan sesuatu half-heartedly sebab kamu rasa tak betul apa kamu buat. Kamu kena yakin dengan diri sendiri, kamu kena belajar percaya pada diri sendiri dan belajar mempertahankan diri apabila orang lain tak boleh pertahankan kamu. You have to stand up and fight for yourself if i can't eventhough i always want to be your protector. But some things, you have to do on your own, and i can't interfere in those situations.

Jadi, sebagai kata-kata akhir, ingatlah pesanan saya, sahutlah cabaran saya, dengarlah nasihat saya. Jangan teruskan menyalahkan diri sendiri atas benda-benda kecil yang kamu rasa salah. Kamu kena berhenti daripada merosakkan diri sendiri dari segi emosi, rohani dan jiwa.

I beg of you. Just stop. It hurts me seeing you so.

6 comments:

  1. aku berharap lah kalau aku dapat luahkan masalah pada orang yang boleh meamhami masalah aku..tapi mereka cumalah manusia..seringkali salah faham dan tidak mudah untuk memahami...

    ReplyDelete
  2. mungkin kau yang anggap orang tak faham situasi kau, tak semua orang berfikir cara pemikiran yang sama, maka mereka nak faham pun dengan cara mereka dan mereka fahami sesuatu itu ikut perspektif lain. tapi yang penting mereka bersikap simpati dan empati terhadap luahan kita. tak bukan?

    ok aku dah mula jadi jiwang. mode:off. ahahah

    ReplyDelete
  3. what if kalau die nampak macam pendengar setia..tapi habis cerita die pun berlalu...

    ReplyDelete
  4. well, kita tak boleh ubahkan orang. kita kena lah terima dia seadanya. kalau tak cari pendengar lain yang setia. and sometimes we have to be a listener to want other people to listen to us.

    ReplyDelete
  5. mr smart ass norm29 May 2010 at 17:05

    wow...
    pabila seorang bakal pakar psikologi berkata kata...

    tapi masuk akal gak ek??

    sejak biler awan jadi mamat yang psiko nih???

    ReplyDelete
  6. ahahah sejak aku kenal kau aku jadi mamat psycho.

    ReplyDelete