Wednesday 26 May 2010

Do your homework.

Tadi aku baru sahaja selesai tonton satu program di Ria di mana seorang jurugambar pergi ke suatu pulau ke pantai ke whatever, untuk bercuti dan sambil itu menangkap pelbagai jenis gambar dari atas darat sehinggalah di dalam lautan.

Apa yang menjengkelkan saya adalah dia cakap pasal fotografi macam dia sahaja yang minat fotografi ni. Macam dia sahaja lah yang ada gear dan equipment untuk ambil gambar bawah laut.

Kemudian apa yang lagi membuatkan saya panas membara, adalah apabila dia menceritakan bahawa di gembira dapat tangkap gambar haiwan akuatik seperti ala-ala berikut:

"saya gembira lah dan terima kasih kepada penaja kerana beri saya peluang untuk ambil gambar penyu, ikan , coral, ikan, ikan(sementara kat skrin tunjuklah wajah-wajah hidupan dalam laut itu)"

Yang buat saya amarah dan sakit hati adalah dia tak mengambil tahu ataupun dia tidak membuat reasearch dengan sepenuhnya. Kata je suka ambil gambar, kalau ya pun suka ambil gambar, kena lah ambil tahu serba mendalam juga pasal benda/hidupan yang akan menjadi subjek gambar tersebut. Ini setakat ambil gambar tapi tak tahu langsung apa-apa baik tak payah lah beb.

Tapi mungkin aku bersikat over-emosional sedikit. Ada lah juga dia sebut nama beberapa jenis ikan, tapi sedikit je. Itu yang buat darah aku naik tangga.

Dan apa yang buat aku paling sakit hati dan cemburu adalah dia mempunyai kamera DSLR dan juga equipment yang serba canggih.

Bilalah impian aku nak tercapai kan? Sekadar angan-angan sahaja.

2 comments:

  1. huh..aper la..biar la die..tp lau bab dslr tu aq stuju..sbb aq x dapat lg..huhuhhuuu

    ReplyDelete
  2. ahaha mana boleh biarkan. memalukan komuniti jurugambar. dan satu hari nanti aku nak join komuniti tersebut.

    ReplyDelete