Friday 8 March 2013

Prayers that goes unanswered.

Menjadi kebiasaan dalam kehidupan kita dimana kita ini sering melupakan apa yang telah kita lakukan. Terkadang sehinggakan menjadi satu penipuan, kerana kita lupa, kita mengaku sebaliknya. Tersalah fakta, tersalah ingat, tidak cukup cebis-cebis memori untuk mengaitkan dan mengumpulkan segala potongan-potongan ingatan seperti beribu-ribu puzzle kecil yang pabila dicantumkan akan menjadi gambaran yang satu. A whole.

Ah, apa aku mengarut ni.

Apa yang aku nak tekankan disini, sejauh mana kita ingat doa-doa kita yang dulu kita minta daripada Allah. Setinggi mana keyakinan kita dan sedalam mana kepercayaan kita terhadap kekuasaan Allah bahawa kita beriman pada apa Allah akan mengabulkan doa-doa kita itu sama ada berdasarkan apa yang kita hajatkan ataupun dengan apa yang lebih baik daripada itu. Ingatlah, InnAllaha kana bikulli syai in alima. Maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Bagi aku. Aku nyaris terlupa, hampir tidak ingat dan lenyap memori bahwa suatu ketika dahulu, aku sudah banyak kali memasang niat dengan memintakan pertolongan dan sokongan. Aku berdoa untuk dimakbulkan dan dikurniakan apa yang ku hajati. Sekarang, apabila aku sudah merenungi diri, merenungi nasib, merenungi takdir yang sudah Allah tetapkan buatku, aku sedar, bahawa aku sudah lupa, Allah sudah lama kabulkan doaku.

Itulah manusia, tak bukan? Mudah lupa diri, senang lupa asal usul, gampang untuk tidak mensyukuri kepada yang memberi. Lebih-lebih lagi pabila sudah dikurniakan nikmat. Apakah nikmat itu yang akan meingatkan kita kepadaNya ataupun sebaliknya menjauhkan kita. Kalau yang demikian, maka istidraj itu suatu yang aku minta Allah jauhkan daripadaku. Nauzubillahiminzalik.

Ya, mungkin kalau difikirkan semula, memang ambil waktu yang lama untuk Allah makbulkan doa itu. Tapi itu tidak bermakna Allah lemah. seolah-olah dia perlu mencari kekuatan atau mengumpulkan tenaga untuk kabulkan doa-doa hamnya. Sesungguhnya tidak.

Tetapi bukankah kerana apakah aku sudah bersedia untuk mendapat kurniaan Allah itu? Bukankah kerana apakah aku sudah layak untuk diberikan hadiah sebaik-baik itu? Bukankah memang pada waktu itu dan inilah waktu yang cocok dan sesuai untuk aku dianugerahkan apa yang aku perlukan dalam hidupku, pada waktu itu juga.

As in the English language, the right time and at the right moment. Or in other words, by chance in example a coincidence or others may call it synchonicity wave travelling.

Tapi sebenarnya, bagi orang-orang yang beriman, tiada istilah kebetulan dan karma. Yang ada hanyalah kekuasaan dan keesaan Allah azza wa jalla. Walam yakullahu kuffuan ahad. Tiada apa yang seteru yang dapat bertanding dan dapat berentap denganNya. Apatah lagi minda manusia dengan ilmu kita yang cukup cetek. Dah lah cukup, cetek pulak tu.

Disinilah titiknya untuk mengingatkan kita semua kembali, dimana Allah itu ada rencanaya. Dalam surah an-nashr:








Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Ramai manusia akan sama-sama beramai-ramai mengikutimu dan masuk agama Islam. Maka bertasbihlah dan bertahmidlah kepada Allah dan mintalah ampunan kepadaNya (terjemahan/tadabbur sendiri, kalau nak yang betul-betul transliterasi, cari di mushaf masing-masing).

Apabila sudah datang kurniaan Allah, sudah datangnya rezeki yang sudah berkurun-kurun, turun-temurun kita tunggukan. Seinggakan kita persoalkan dan kita memusykili keberadaan doa kita. Apakah doa kita sampai kepada sisi Allah? Apakah Allah tidak dengar akan rintihan kita?

Maka, disitulah harus kita renungi. Allah sudah lama kabulkan doa kita, Allah sudah lama kurniakan rezeki buat kita. Kita sahaja yang tidak nampak, terlalu fokus pada doa kita yang seolah-olah tak termakbul, bahkan kita murung dan mula merasa bahawa Allah sudah lupakan kita. Maka dalam surah ini, Allah sudah mengingatkan. Apabila sudah kita sedar bahawa nikmat yang Allah kurniakan itu, nikmat pertolongan dan kemenangan, maka bertasbih, bertahmid dan terutama sekali beristighfarlah kepada Allah.

Kerana meminta ampunan itulah sebaik-baik buat kita. Kerana, kita sering tidak mensyukuri nikmat. Kerana kita selalu bersangka buruk terhadap pencipta kita. Kerana apa yang semua kita dapat itu, biarpun nilai dan keputusan peperiksaan yang baik, duit yang banyak, harta yang berlambak, kawan yang ramai, ilmu yang dalam, itu semuanya datang daripada Allah juga.


"Ya Allah yang memiliki kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki..." (ali Imran:26)

Allah Maha Berkuasa.

Fassobbih bihamdi robbika wastaghfir. Innahu kanatau waba.

No comments:

Post a Comment