Saturday 17 November 2012

Siapa sahaja yang tahu?

Otang takkan tahu semua yang berlaku dalam hidup kita. Sebabnya mereka tidak sentiasa bersama kita, pada setiap waktu, setiap tempat, setiap acara. Mereka takkan tahu apa kita sudah bangun pagi dan subuh, atau tidak melainkan kita beritahu kepada mereka.

Malah mereka takkan tahu apakah kita pakai seluar dalam apapun, atau kita buat apa sahaja dalam bilik kita, ataupun apa orang lain dah buat kat kita. Semua itu melainkan kita sudah beritahukan, ceritakan, curhatkan kepada mereka.

Walaupun kita ini bestfriends ke, kembar tak sama keluarga ke, tetap mereka takkan tahu apa yang terjadi pada dan sekeliling kita pada setiap masa.

Maka apa yang mereka punya, hanyalah andaian. Apa yang mereka akan fikirkan hanyalah prasangka. Siapa mereka mahu menghakimi kita? Siapa mereka?

Namun, aku tahu benar siapa sahaja yang selalu bersama kita, walaupun kita berseorangan. Allah. KERANA Allah selalu bersama kita, Allah Maha Mengetahui. Hatta sekalipun sehelai daun yang gugur dari satu pokok di dalam hutan Amazon di mana tiada manusia, Allah tahu apa yang terjadi. Apatah lagi apa yang terjadi kepada kita, manusia, makhluk yang mendapat derajat yang lebih mulia dari makhluk-makhluk yang lain.

Mereka tidak tahu bahawa semalam itu, aku mendapat berita yang buruk yang buatkan aku tidak tenang yang buatkan aku rasa takut sangat, rasa seolah-olah hidup ini takkan bermakna kalau benar fikiran-fikiran melayang aku menjadi nyata dari berita buruk itu. Namun Allah sahaja yang tahu, Allah sahaja yang aku minta pertolongan dan bantuan.

Terkadang mereka tak perlu tahu. Terkadang tak perlu nak cerita. Terkadang ataupun lebih baik selalu, kita sandarkan harapan dan doa kita kepada Allah sahaja. Kita berhajat pada Allah, Allah tentukan beri respon yang sesuai dengan kehendakNya. Dia lebih mengetahui apa yang baik dan apa yang buruk.

La yukalifullahu nafsan illa wus a'ha.

Allah takkan memberatkan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Allah dah beri kita statement Dia, bahawa Dia lebih tahu kita boleh atau kita tidak boleh. Apabila kita diberi ujian baikpun musibah ataupun nikmat, kita haruslah ingat, apa yang Allah beri itu, itulah dia untuk kita dan sesuai dengan kemampuan kita. Selagi kita tak cuba, maka aku rasa kita dah gagal dah. Bukankah begitu?

Allah melihat pada usaha.

Sudah tentu Allah akan membalas kebaikan dengan kebaikan yang berlipatganda dan keburukan dengan seksaan. Namun apa yang kita usahakan, Allah akan beri balasanNya. Walaupun hasil usaha kita tidak membuah.

Misalnya kita sudah sampaikan berita baik buat orang-orang beriman dan berita yang menakutkan dan menggerunkan buat orang-orang yang berpaling dan menentang kepada risalah yang dibawa sejak zaman Rasulullah ini. Terserah orang itu untuk menerima atau untuk menolak. Bukan salah kita dia menolak dengan sungguh-sungguh. Allah takkan membalas kita dengan neraka kalau orang yang sudah kita cuba untuk membawa kepadaNya, menolak malah melawan kita dengan sekeras-kerasnya. Namun sebaliknya, Allah tetap akan memberi balasan baik, pahala, ganjaran tidak terkira, walaupun usaha kita gagal.

Tidakkah sudah lenient dan caringa dan generous Rab kita? Allah akan beri pahala dan ganjaran pada perkara kecil sehinggalah kepada perkara besar. Allah aka nberi balasan walaupun kita tak berjaya, apatah lagi kalau kita berjaya. Sedangkan hasil semua itu, Allah yang tentukan. Allah yang berhak memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki.

Tidak takutkah kita jikalau satu waktu, ataupun sekarang ini, Allah tidak kehendaki kita mendapat HidayahNYA?

No comments:

Post a Comment