Tuesday 6 November 2012

Tajarrud.

Sejak awal-awal lagi aku dapat sentuhan ini, aku sudah dapat lihat rencana jangka masa panjangnya. Aku dapat lihat apa yang boleh terjadi perubahan yang boleh dibawa, reformasi yang ingin dilakukan dengan bermula dengan sekecil-kecil amal.

Aku dapat lihat ke mana tujuannya, secara praktis. Aku dapat lihat realiti yang hendak digapai dari cita-cita yang sebesar-besar ini. Walaupun orang pandang remeh pada apa yang kita lakukan, walaupun orang tengok seolah-olah kita bukannya buat apa-apa, walaupun orang tengok macam benda ini bukannya mengikut Sunnah!

Aku yakin benda inilah yang boleh membawa kepada islah. Kepada taghyir diri, keluarga dan masyarakat sekaligus akan dapat mengubah satu negara. Dan bila negara-negara ini semuanya bersatu, maka satu dunia akan berada di bawah naungan yang Satu.

Bukankah sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit?

Bukankah melentur buluh biarlah dari rebungnya?

Bukankah dari satu gelombang kecil akan membesar membentuk tsunami?

Maka, jangan engkau perkecilkan usaha orang lain meskipun seolah-olah ia nampak tidak berguna atau tidak ada apa-apa efek pada dunia yang seakan-akan besar untuk kau ini.

Sungguh, Frodo Baggins yang sekecil-kecil Hobbit yang menyelamatkan dunia Middle-Earth dari serangan Sauron. Tetapi ini hanyalah fiksyen.

Kalau nak lihat realiti yang memang sudah berlaku. Bukan rekacipta...

Sungguh, Rasulullah juga, yang tidak tahu membaca, anak yatim piatu, tiada punya apa-apa harta, yang mendidik sahabat-sahabat sehingga baginda wafat. Setelah baginda tiada, islam itu berkembang dengan lebih pesat sehinggakan Islam itu pernah memerintah 2/3 dunia ini. Namun Rasulullah tak sempat nak lihat semua kejayaan dan hasil limpahan berkat dan kurnia Allah itu sewaktu hidupnya. Tetapi itu juga adalah atas usaha baginda, hasil itu tercapai. Atas usaha sahabat-sahabt lain, tabiin, tabie tabii'n, dan mereka yang mengikuti jejak dan langkah Rasul, kerana merekalah kita punya islam dan iman kini.

Semoga mereka dirahmati Allah.

Kini, kita yang mewarisi perjuangan itu. Siapa lagi kalau bukan kita. Baton yang dibawa mereka sudah dipasskan kepada kita. Panji-panji yang dikibarkan dengan penuh megah dan izzah dan berani sudah diberikan kepada kita. Adakah kita sudah mengibarkan panji-panji itu?

Adakah kita sudah menggunakan segala kelebihan, kebaikan, keunikan yang kita miliki untuk membantu dalam menegakkan dan mengembalikan kegemilangan islam sewaktu zaman kegemilangan kerajaan islam sebelum ini?


Kami adalah panah-panah terbujur
Yang siap dilepaskan dari busur
Tuju sasaran, siapapun pemanahnya

Kami adalah pedang-pedang terhunus
Yang siap terayun menebas musuh
Tiada peduli siapapun pemegangnya

Kami adalah tombak-tombak berjajar
Yang siap di lontarkan dan menghujam
Menembus dada, lantakkan keangkuhan

Kami adalah butir-butir peluru
Yang siap ditembakkan dan melaju
Dan mengoyak, menumbang kezhaliman

Kami adalah mata pena yang tajam
Yang siap menuliskan kebenaran
Tanpa ragu ungkapkan keadilan

Kami pisau belati yang slalu tajam
Bak kesabaran yang tak pernah padam
Tuk arungi da'wah ini jalan panjang

dipetik dari Tekad oleh Izzatul Islam.

No comments:

Post a Comment