Friday 23 March 2012

Deria keeanam.

 Teringat dahulu waktu aku dibangku persekolahan, aku suka tengok kartun-kartun yang berupakan educational dan informative. Cartoon ala-ala untuk kanak-kanak tadika.

Tak hairnalah, aku waktu tu memang budak-budak.

tiba-tiba kemarin hari aku teringat satu peristiwa di mana aku menonton cerita dokumentari kalau tidak silap di animal's planet atau pun national geographic.

waktu itu ada tayang tentang meerkat manor's kalau tak silap dan juga satu tayangan tentang seekor singa betina dengan anak angkatnya iaitu seekor antelop(tak tahu dalam bahasa melayu apa nama dia).

Peliknya di sini, ingin aku ingatkan, waktu itu umur sekitar 10 tahun, waktu berada di sekolah rendah, dalam lingkungan tahun 4,5 atau tahun 6. Apa yang pelik adalah tingkat atau derajat emotional involvement aku terhadap karakter/ haiwan dalam tayang-tayangan tersebut.

Kisah haiwan-haiwan meerkat yang kecil lagi comel. Episod itu menayangkan kisah satu keluarga meerkat yang tinggal di dalam satu burrow dan pada waktu itu keluarga itu terpecah kepada dua, satu ditugaskan untuk keluar pergi cari makanan manakala yang tinggal itu ditugaskan untuk tunggu di rumah mereka sambil menjaga salah satu meerket betina yang sedang melahirkan anak baru.

Tatkala yang gagah-gagah dan yang kuat-kuat pergi keluar mencari makanan untuk keluarganya, kumpulan yang tinggal dirumah itu diserang oleh keluarga meerkat yang lain. Waktu itu hanyalah dipertahankan oleh sekerat sahaja yang tinggal untuk menjaga ibu meerkat tersebut.

Jadi, saat menjadi cemas, dan aku pun mula melompat-lompat depan televisyen meminta dan memohon Allah tolonglah mereka yang kena serang itu. Tolonglah cepatkan kumpulan yang keluar pergi makan itu untuk pulang dan mempertahankan tempat tinggal mereka. Aku mengeluh dan mula berasa kesian sangat terhadap meerkat yang diserang itu.

Akhirnya, pecahan keluarga yang tadi pergi cari makanan, pulang dengan lekas, dan mendapati rumah mereka kena serang. Maka terjadilah pertempuran antara dua keluarga yang sudah lama bermusuhan. Hasilnya, keluarga yang datang menyerang tadi, lari bertempiaran kerana askar-askar dalam keluarga pertama tadi sudah datang. Selamatlah keadaan, terutama bagi ibu meerkat yang sudah melahirkan anak baru.

Andai kata waktu itu, aku memang tidak memahami lagi apa-apa. Waktu itu aku seorang budak hingusan sahaja. Namun aku faham malah aku merasai emosi ketegangan yang dialami haiwan-haiwan itu. More or less. Seakan-akan aku adalah salah seorang daripada keluarga mereka, dan aku perlua melakukan sesuatu untuk membantu mereka.

Tidak lupa juga kisah singa betina yang dijumpai mengangkat seekor anak antelop menjadi anaknya. Singa betina tadi menjaga anak angkatnya itu seolah-olah sepertia anaknya sendiri. Tidak diketahui bahawa kenapa singa betina itu berbuat demikian, tetapi kisahnya memang menyayat hati. Sehingga pada akhirnya, anak antelop itu mati akibat tidak cukup makanan/susu yang tidak boleh diberikan atau disediakan oleh singa yang berlainan spesies.

Aku melihat kisah itu, waktu itu, aku rasa sedih dan aku rasa sayang kat singa betina itu dan juga pada anak antelop itu. Tidak mungkin satu haiwan yang sudah alami dan natural sepatutnya menjadi pemangsa di mangsa, tetapi kini menjadi ibu dan anak, yang dibelai dan dijaga dari ancaman luar. Tidakkah kisah seperti ini menyentuh hati kita?

Yang hairannya, kisah-kisah ini tidak ada pun sama sekali mereka ceritakan dalam bentuk mitos/ plot yang ada pembuka, penutup dan drama dan sebagainya. Kisah-kisah yang aku tontont ini di kaca televisyen merupakan kisah yang diceritakan dalam bentuk dokumentari. Bibit-bibit hidup haiwan di hutan, padang pasir, savannah. Namun kenapakah aku terasa sangatlah terikat dengan cerita-ceritanya? Kenapakah tayangan yang ditunjukkan dengan penuh fakta dan informasi sains, menjadi sesuatu yang beremosi, sedangkan selalunya kisah-kisah cinta, kisah-kisah hidup manusia, kisah-kisah gembira dalam movie-moviey ang sepatutnya meraih simpati dan perasaan dari kita. tetapi ini tidak, yang menjadi bahan tangisan dan perasaan adalah dokumentari.

yang menjadi jawabannya adalah, kita melihat sesuatu itu bukan dengna akal sahaja, tetapi apabila kita benar-benar menghayatinya, kita menghayatinya menggunakan hati kita. sessungguhnya hati kita itu merupakan satu elemen/faktor yang penting dalam kita menilai diri kita. Apakah kita menghayati buku-buku akademik, sains, matematik, akaun, dan lain-lain dengan hati atau dengan akal? Pernahkah kita baca buku teks sampai menangis? Kalau pernah, baguslah, memang betul-betul menghayati.

Namun yang menjadi kebiasaan adalah, tatkala membaca buku novel, tatkala melihat/menontot kisah-kisah drama, barulah terbit di hati perasaan emotional involvement. Perasaan campur baur emosi, seakan-akan kita sendiri yang mengalami apa yang dialami oleh karakter utama daam kisahnya.

Dan yang paling terpenting disini, apakah kita menghayati Islam, dengan hati kita atau akal kita? Walaupun kita dah mendapat edication, pembelajaran yang kira asas dan penting untuk bekalan kita pada waktu persekolahan dan ditambah pula dengan ilmu kelas-kelas PAFA/KAFA dan juga bagi yang pernah masuk belajar di sekolah agama pada waktu petang, semua ilmu itu kita sudah belajar malah sudah ingat. Namun, pada kefahaman, pada penghayatan, mungkin perlu lagi kita menambah baikkannya.

Perlulah kita ulangkaji semula perlajaran ilmu-ilmu yang pernah kita belajar, tetapi kali ini, perlulah penghayatan dengan mata hati. Penghayatan yang di mana apabila kita sudah memahami dengan hati kita, ia membuahkan amal yang istiqomah. Barulah betul-betul kita faham apa sebenar itu ad deen, apa sebenar itu islam dan kenapa kita perlu itu dan ini.

“Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam
Ad-Din”- HR Bukhari dan Muslim

dan jika hendak memahaminya, fahamlah dengan hati di mana dalam quran ternyata, hati itulah yang digunakan untuk memahami:

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang
mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang
mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang
mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu
seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”

dan di dalam satu hadis juga :

“Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah
seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.”



No comments:

Post a Comment