Saturday 24 March 2012

La taghdab.

Aku teliti pertuturannya, apa yang sering dia katakan. Aku teliti perbuatannya, apa yang sering dilakukanya. Cuma hatinya sahaja yang aku tidak bisa meneliti. Itu diserahkan kepada Allah sahaja. Mainan hati, bolak-balik pada hati itu, tarikan-tarikan yang terjadi pada kalbu, sesungguhnya Allah sahaja yang berkuasa untuk melembutkannya atau mengeraskannya. Maka mohonlah amupunan dan mohonlah bantuan daripada Allah.

Aku lihat, beberapa orang, hidup dia tidak lah tenang. Mungkin itu pada persepsi aku, dan juga mungkin itu merupakan satu ayat sungguh klise bagi orang-orang yang kononnya dah melakukan sesuatu jenis anjakan paradigma, seperti aku. Mungkin bagi orang lain, dia meluat tengok aku ini jadi begini. Aku faham, kau tak salah.

Cuma kau pun kena faham, kalau dari kaca mata aku di sini, melihat kau di sana, kau tak dapat bayangkan apa yang aku tontonkan pada hidup kau, pada apa yang menjadi inti-inti dalam kehidupan kau. Kau hanya akan dapat merasainya dan mungkin sedar apabila kau sudah berada dalam kasut aku, berada pada titik berdirinya aku, barulah kau tahu apa yang aku dapat lihatkan.

Dan apakah yang dapat aku lihat?

Sesungguhnya, apa aku lihat adalah hidup kau adalah persis tidak beza daripada hidup aku dahulukala. Tatkala aku masih lagi dalam alam persekolahan, hidup remaja bersama teman-teman yang sehaluan pemikiran dan ideologi iaitu untuk menghabiskan dan meluangkan masa bersama antara satu sama lain untuk mencapai kebahagiaan. Tak salah. Tak berdosa. Apa buruknya kita nak bersama-sama kawan kita, tak bukan?

Tetapi yang aku nak maskudkan di sini, hidup kau adalah seperti hidup aku waktu itu, keadaannya selalu tegang. Keadaannya selalu stressfull. Keadaannya selalu membuatkan aku terpingga-pinga, tersentap, selalu memikirkan masalah sendiri dan masalah dengan kawan.

Ya, yang aku maksudkan adalah tatkala aku selalu sahaja bercengkerama bersama kawan-kawan baik, namun pada kulit dalam lagi, pada isi hati, ada juga timbul perasaan sakit hati dan perasaan menyampah antara satu sama lain gara-gara perbuatan/percakapan yang membuatkan hati terluka.

Sudah tentu semua akan merasai perasaan itu, tak bukan? Sudah tentu semua tahu apa rasanya. Perasaan yang marah di mana ia terbit akibat rasa sakit hati yang memanjang. Seolah-olah ruang di dalam tubuh tak boleh nak muatkan perasaan itu sebab dah penuh diisi dengan organ dalaman. Seolah-olah di dada itu terasa sakit sangat. Seolah-olah tidur tak boleh, gara-gara asyik memikirkan, asyik tak tenang mengingati peristiwa-peristiwa yang terjadi yang membuatkan diri sendiri rasa gusar dan gundah gulana.

Itu yang aku maksudkan sebenarnya. Hidup bagaikan tidak tenang, walaupun seharian bersama kawan-kawan, berjalan-jalan, enjoy, bual-bual, tetapi pada hujung hari, kita tiba-tiba sedar, ada juga yang berani melukakan hati kita secara sengaja ataupun tidak. Namun kita tak lihat sama ada sengaja atau tidak, itu bukan faktor yang kita ambil berat, faktor yang kita tengok adalah sama ada dia buat salah atau tidak, dan salahnya itu sudah tentulah pada kita.

Nah, waktu itu aku tidak habis-habis memikirkan dan sering merenung tentang masalah-masalah  ini. Terlalu self-absorbed pada benda ini sehinggakan benda lain tak fikir, benda lain tak boleh nak fokus sangat. Betapa hebatnya waktu itu. Mulalah, tulis ayat-ayat sindiran yang ditulis secara am walhal ditulis untuk target orang sebenarnya. Mulalah cerita-cerita buruk di belakang tentang kawan yang buat salah dengan kawan yang lain. Maka, kehidupan seharian itu berpusat pada salah yang dibuat rakan itu, sama ada berbual pasal perkara itu bersama rakan lain, berfikir merenungkannya, sakit hati tiba-tiba apabila teringat perisitwa yang melukakan, dan lain-lain. Pokoknya, kalau satu hari tak termasuk salah satu aktiviti itu, tak sah.

Itu yang aku maksudkan dengan hidup tak tenang. Waktu itu, kalau dah buat salah kecil sekalipun, misalnya cakap perkara yang orang lain tak anggap salah dan melukakan, kita tetap akan ambil itu sebagai satu penghinaan. Sebabnya hati itu tidak tenang, hati itu sering mencari kesalahan, hati itu tidak lalai daripada menunggu waktu untuk terluka, hati itu, sudah menjadi keras.

Akhirnya, tindakan lanjut, aku buat keputusan, sama ada memutuskan perhubungan persahabatan itu, atau cuba mengelak daripada berjumpa dengan kawan itu, atau apa-apa yang seangkatan dengannya. Itu sahaja yang boleh dilakukan, pada hemat aku, pada waktu itu.

Walhal, sepatutnya, aku melakukan sebaliknya, yakni berterus terang apa masalahnya, dan buat berbincang seperti orang yang sudah matang pemikirannya untuk mencapai satu persetujuan dalam membaik pulih keadaan dan hubungan. Namun waktu itu, itu bukanlah satu pilihan aku, malah tidak terfikir pun untuk bertindak sebegitu.

Jadi, aku tak layan kawan aku itu, aku cuba menjauhkan diri dari kawan itu. Perkara ini jadi lebih panjang jalan ceritanya, aku pun dah malas nak tulis dan ceritakan balik, sebab bukan best pun cerita dia, dan melebar pula nanti jadinya.

Pokoknya, aku melihat hidup engkau, selalu berpusat pada kesalahan orang, pada kau. Kau selalu merungut, ataupun menuding kesalahan orang supaya mereka sedar. Labellah sebagai apapun, merungut, menuding, menyedarkan, penyuluhan, peringatan, yang penting, natijahnya, kau tak habis-habis rasa marah. Tidakkah hidup itu lebih daripada perasaan marah? Tidakkah hidup itu jadi tak enak dan tak enjoy kalau kau marah.

La taghdab. Jangan marah. Sabda rasulullah.

Ingatkanlah diri sendiri, sabar, ambil wudhu' dan sabar lah lagi. Hidup adalah lebih dari itu. Banyak nikmat Allah yang dah Allah kurniakan. Jangan asyik tengok pada sisi keburukan. Jangan asyik FIKIR DIRI SENDIRI dan MASALAH SENDIRI. Ramai lagi orang di dunia ini, masalah mereka bukan berpusat pada sakit hati, malah berpusat pada PENINDASAN, KEBULURAN, YATIM PIATU, KEZALIMAN dan lain-lain lagi.

Adakah kau rasa kau layak masalah kau yang sebenarnya boleh diselesaikan dengan bermaafan atau terus terang lebih tinggi derajatnya daripada masalah saudara-saudara kita di negara-negara mereka di mana mereka mengalami masalah yang menancam NYAWA mereka?

Ingatlah, hidup kita ini senang, namun, janganlah lalai dibuai kesenangan itu. Ingatlah, ingatlah, ingatlah.

"... dan kehidupan di dunia itu tidaklah hanya kesenangan yang palsu "- (57:20)

"... kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdayakan" - (3:185)

Maka, aku simpati terhadap kau, sebab aku faham apa yang kau lalui sekarang. Aku pernah melaluinya. Namun, kau kenalah sedar, janganlah self-centered, selalulah ingat Allah kerana dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment