Wednesday 15 September 2010

Gamaliel.

I don't know how many times i have to repeat the same things over and over again. It has been a very hectic nearly two weeks here which has made me very anxious and very looking forward to start the semester. I know everybody always wants the holidays to be longer, but somehow i can't wait to start the semester and learn new and old things again. Right now i just feel stupid doing nothing. I feel useless always having the same boring routines all day that brings no satisfaction, academically and intellectually. I love being smart, or at least trying to be smart. But somehow nowadays i feel nothing as such.

Ya Allah, please make these few days and the first semester a summer breeze and past by as fast as it can. I can't wait to begin learning how to help people.

Secara jujurnya, memang aku tak sabar untuk mula belajar. Baru sahaja tadi, perbualan antara rakan-rakan aku, mereka bualkan tentang persepsi orang dan reaksi orang sekeliling terhadap kami. Misalnya, apabila kami mendapat peluang untuk sambung belajar ini, reaksi orang di sekeliling, selalunya akan bertanya adakah kami sudah bersedia secara mental dan fizikal. Selain itu, reaksi seterusnya, apa yang kami akan pelajari semuanya susah-susah belaka.

Kalau nak tahu reaksi aku sebenar-benarnya apabila aku dapat peluang ini, memang aku takut. Aku tidak nafikan bahawa aku takut dalam meneruskan perjuangan aku dalam bidang ini, namun disebalik itu, aku rasa tidak sabar, berani untuk cuba sesuatu yang baru bagi aku. Ingin mengambil risiko dan rebut peluang yang susah untuk dapat. Aku memang tak sabar sangat-sangat. Aku harap semangat ini tidak luntur, walaupun orang kata penat, aku rasa lagi tercabar. Aku rasa lagi untuk meningkatkan daya kompetitif aku. Aku harap, semangat ini berterusan.

InsyaAllah.

Memang peribahasa sekarang yang asyik melekat kat kepala aku pada waktu kini adalah susah-susah dahulu senang-senang kemudian. Sebabnya memang waktu sekarang ini, aku rasa hidup rakan-rakan aku yang lain, lagi bertuah. Mereka tak sedar betapa bertuah hidup mereka. Memang aku cemburu. Tetapi aku redha dan cuba gagahkan diri. Aku faham apa yang mak ayah aku dan abang-abang aku pernah lalui. This time, it is my turn for the rite of passage. I thank God for that.

No comments:

Post a Comment