Tuesday 12 July 2011

Sesuatu yang tidak dijangka.

Bukan nak cerita ini nak menunjukkan aku ini feeling gila tetapi hanya sekadar aku nak share apa aku rasa.

Entah bagaimana sewaktu aku meneliti dan mendalami semula kisah sirah nabi, terutama pada waktu perjanjian hudaibiyah pertama, aku rasa marah gila. Kemudian aku mendalami lagi kisah-kisah di sebalik perjanjian itu, aku rasa sedih, Kemudian aku mendalami lagi kisah-kisah yang menjadi rentetan dari perjanjian itu aku rasa puas pula.

Makanya memang aku tidak fokus langsung satu kuliah tentang pencernaan di hati dan usus kecil tadi gara-gara tak ada mood nak belajar, lantas aku buka buku sirah dan hilang rasa mengantuk aku.

Benda macam ini, di sekolah tidak dapat aku lalui. Dulu belajar pasal perjanjian hudaibiyah sewaktu kelas pendidikan islam, tak adalah sampai naik bulu roma macam tadi. Tak adalah sampai boleh rasa naik turunnya emosi seakan-akan aku yang melalui apa yang umat terdahulu telah lalui. Tak adalah sampai aku rasa bermakna sangat perjanjian itu dan terdapatnya hikmah-hikmah di sebalik perjanjian itu.

Benda macam ini kita tak boleh nak dapat sangat di sekolah. Melainkan kita sendiri pergi ke pelajar-pelajar sekolah dan dekati mereka dan ceritakan kepada mereka. Hmmmm. macam mana lah ek.

No comments:

Post a Comment