Wednesday 10 November 2010

Tiba waktu untuk aku mengamuk.

Bunyi telefon bimbit berdering. Aku capai dan lihat skrin:

"You received one message from XX"

Aku tekan butang open dan baca mesej tersebut.

"Azuan, besok lo harus kumpulin tugas isbd 1,2,3 paling lambat jam 2 di kantin ke XY, soalnya ada 2 box yang hilang, harus besok, kalau gak, nilai tugasnya 0".

Jadi, kalau anda dalam situasi begini, apa akan anda rasa? Dapat tahu benda macam ini last-last minute, lepas itu dia punya expectation tinggi sangat, nak esok hari. Padahal kerja tugasan itu dah sebulan lepas dah buat dan hantar, tapi akhirnya hilang, dan aku pula kena tungkus-lumus buat semula. Tambahan pula, ini bukan kali pertama benda macam ni berlaku, dah kali kedua, dan aku ramalkan macam ada banyak kali akan berlaku pada masa akan datang. Pihak yang terlibat tak ada terasa ke nak perbaiki masalah macam ini? Kami, pelajar-pelajar, terutamanya aku dan juga mangsa-mangsa seperti aku, amatlah menghargainya. Terima kasih.

Di sini aku nak tekankan, aku amatlah sangat dahsyat menghargainya kalau benda macam ni tak terjadi untuk kali ketiga dan seterusnya. Macam tak ada guna aku hantar kerja on time.

Tetapi, kalau difikirkan balik. Everything has it's upside. Kalau dilihat dari perspektif yang lebih cerah, ada hikmah disebalik situasi yang malang ini. Mungkin kerja lepas yang aku dah hantar tu, kalau ingat betul-betul, tak ada lah seberapa. Inilah masanya aku nak perbaiki kesalahan dan juga tingkatkan prestasi kerja aku.

No comments:

Post a Comment