Thursday 13 January 2011

Apabila ditimpa musibah.

Dapat tahu dua orang kawan ditimpa musibah secara first hand. Lantas rasa kesian kepada mereka. Aku nak mereka tahu, kalau mereka memerlukan pertolongan, aku sanggup tolong. Dari segi apa-apa pun.

Semalam aku cuba tanya dan ingin ambil tahu, tetapi direject. Tak apa. Aku mungkin tak tahu apa yang kau lalui, dan aku tak faham perasaan kau sekarang. Maka aku akan bagi kau ruang dan masa untuk stress out, feel the emotions, apa-apa sahajalah.

Aku cuma nak kau tahu, jangan sampai kau push everyone away who wants to help you in any way they can. Jangan sampai begitulah. Kalau tidak, macam mana kau nak bangkit semula setelah jatuh tersungkur, kan. Semua orang perlukan pertolongan, lebih-lebih lagi dari Allah. Sahabat-sahabat yang dekat dengan kau ini sanggup bantu. Aku sanggup hulurkan bantuan. Aku tak nak kau fikir kau keseorangan, semua tak ambil kisah pada kau. Bukan begitu. Kita orang ambil kisah, cuma apabila kita orang ambil kisah, kau menolak. Jadi macam mana begitu?

Aku bukan nak marah ke apa, lebih-lebih lagi sekarang kau tengah tak stabil dari segi emosi dan segala macam. Jadi, kalau perlukan bantuan emosi ke, apa-apa sahajalah, jangan malu nak mintak bantuan.

Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "Inna lillahi wa inna illaihi raji un" (sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami kembali). - (2:156)

No comments:

Post a Comment