Friday 15 April 2011

Ada aku kisah?

Tengah nyanyi lagu Rasa Sayang Hey sambil syiok sendiri tiba-tiba ada seorang kawan tegur:


Eh, Azuan. Itu lagu negara aku.

Abaikan.

Tengah cerita-cerita dengan kawan-kawan lain pasal gamelan tiba-tiba ada salah seorang daripada kawan tegur:


Eh, Azuan. Gamelan sebenarnya asal dari negara aku.

Memang ada aku kisah ke? Salah ke aku nak nyanyi lagu yang memang sama sahaja bahasa secara umumnya antara dua negara? Salah ke aku nak suka musik tradisi turun-temurun kita? Kita kan dulu daripada satu akar sahaja. Dari pokok yang sama sebenarnya. Kau tak tahu ke?

Kau kisah sangat aku nak suka benda-benda itu, kenapa? Kau nyanyi dan dengar lagu Mat Salleh itu, mereka tak marah pun kata itu lagu America ke apa. Aku tak kisah pun kalau gamelan itu dari negara anda, kalau lagu apa-apa pun dari negara anda. Kalau aku suka, salah ke aku nak dengar, nak nyanyi, nak belajar benda itu?

Chill lah, kalau semua benda kau nak cakap kau punya, kau seorang sahajalah guna kau punya. Tak perlu kau tayang kepada seluruh dunia, tak bukan?

3 comments:

  1. motivvv ko nak emosi???? knape ko tak cakap jer... bahasa yg ko guner tu datang dari tempat yg bernama TANAH MELAYU...MELAYU!! bangsa aku tuu... keaaann...

    ReplyDelete
  2. Motip kau nak emo lebih daripada aku pesal? ahahhaa ada aku kesha? eheh

    ReplyDelete
  3. we r who we r(kater kesha)
    we were born this way(kater lady gaga)

    ReplyDelete