Sunday 14 November 2010

Lying.

Sometimes i feel like i'm lying to myself. As if i am trying to be someone i am not. But, i want to change myself, but i feel like i am lying, to myself and everyone else around me. It is as if i am acting.

Am i supposed to feel like this?

6 comments:

  1. Do not try to be someone try-LAH to be somebody.

    kadang-kadang kita pun tak tahu diri kita sendiri bagaimana. mentelah lagi kita mahu menjadi orang lain. itu hipokrit memakan diri. kalau tak dapat jadi diri sendiri. jangan jadi orang lain. jadilah seseorang. jadilah kau yang disisi lain.

    ReplyDelete
  2. thanks. tapi aku nak cuba perbaiki diri aku lebih dekatkan diri aku kepada Allah dan cuba jadi orang yang kuat iman dan berani kasi nasihat ke apa-apa ke kan. Tapi kadang-kadang tu aku rasa macam tak layak je nak nasihat orang nak sampaikan apa yang aku dah belajar. Macam lah aku ini sempurna. Aku rasa macam tipu diri je nak jadi macam tu.

    ReplyDelete
  3. itulah yang dimaksudkan. jadi sisi kau yang cerah tuh. tapi kadang-kadang kalau kita tunggu untuk sempurna memang tidak boleh. tiada manusia sempurna. cuma kita boleh elak. apa yang mereka buat adalah mengelak dari keburukan. kita cuma boleh perbaiki diri. InsyaAllah diri kita yang lebih baik itu, mungkin boleh jadi dakwah kepada orang lain untuk berubah jugak. manusia boleh nampak kebaikan itu. cuma mereka tidak mahu mengakuinya. ayat cliche selalu dorang cakap, bila kau "bertaubat" ni wan. kau tahu kan. ayat perli. tapi jangan hirau. keep going. mula-mula memang rasa tipu diri. tapi lama-lama kita faham lah. percakapan kena selaras dengan perrbuatan. takpe belajar wei. misalan, masa mula-mula kita belajar solat. kita selalu tinggal2 kan. solat pun sebab mak suruh. umpama kita tipu diri sendiri lah jugak kan. napak macam kita perfect je solat cukup 5 waktu. tapi kita bukannya nak sangat solat. tapi sebab terpaksa. tapi sekrang. disebabkan paksa tuh lah kta dah jadi sebati kan. kita tahu. kita kena solat. kita tahu tak solat tuh berdosa. macam ni lah jugak. kita paksa diri untuk berubah jadi lebih baik. lama2 kita dah tahu apa tujuan kita berubah. dan orang boleh nampak tuh. perlu masa lah. tapi satu jek. orang takkan dengar nasihat dari orang yang tak nampak sempurna kan. bagi diaorang yang pakai kopiah dan pakai tudung labuh itu sempurna. nasihat golongan sebegitu sahaja yang dipandang. itulah. takpe kalau rasa tipu diri sendiri. masa berlalu nanti kau tak rasa dah. dan pada masa itu kau sentiasa akan rasa redha dan tawaduq, aku pun tak tahu apa aku repek nih..

    ReplyDelete
  4. wahaha thanks wei. memang menghargainya. suatu metafora yang boleh aku relate to. :)

    ReplyDelete
  5. afwan afwan. aku pun rasa yang sama. tak boleh nasihat sebab rasa diri tak cukup bagus.

    ReplyDelete
  6. well..juz be who u r..dat wat i think..

    ReplyDelete